10 EFFECTIEVE RUBRIEKEN VOOR HET MAKEN VAN EEN ONLINE KLANTENMAGAZINE

10 EFFECTIEVE RUBRIEKEN VOOR HET MAKEN VAN EEN ONLINE KLANTENMAGAZINE

Leuk die eenmalige klanten, elke klant is er tenslotte een. Maar je wilt natuurlijk dat mensen terugkomen. Online een langetermijnrelatie opbouwen is best lastig. Zeker als je veel concurrenten hebt. 

Je kunt je onderscheiden door klanten regelmatig te verrassen met een online magazine. Met deze 10 rubrieken heb je het e-zine zo gevuld en blijf je in de picture.

In een online klantenmagazine breng je nieuwe producten onder de aandacht, laat je zien hoe service werkt in jouw organisatie en waarom andere klanten tevreden zijn over jouw bedrijf. Dit kun je onderbrengen in verschillende rubrieken. Wat dacht je van deze tien?


De toppers

De leukste producten van het seizoen, de bestverkochte zonnebrillen van de week, de mooiste naaldhakken voor bij een stijlvolle kerstoutfit. Mensen houden van lijstjes en rijtjes. Een top 3, 5 of wat dan ook werkt altijd. Met een directe link naar de webwinkel is de stap naar het winkelmandje zo gezet.

My shopping bag

Klanten vinden het leuk om te weten wat andere mensen kopen. Jij kijkt toch ook in het karretje van je buurvrouw in de supermarkt? Ook online klanten worden geprikkeld tot verkoop als ze zien wat anderen kopen. Vraag een klant dus mee te werken aan een item waarin hij of zij kort vertelt over de producten die in het winkelmandje zijn beland. Waarom die lipstick? Het verhaal achter de roze sokken of dat speciale cadeau voor een bijzonder bruidspaar. Lezers smullen daarvan.


Man/woman behind the desk

Zet je service-afdeling in de schijnwerpers. Wie is Marieke van de live-chat? Welke vragen beantwoordt Patrick telefonisch en waarom is geen dag hetzelfde voor Arnold? Op deze manier kun je bovendien veelgestelde service-vragen onder de aandacht brengen. Geef de medewerkers een gezicht, dan zijn klanten ook aardiger aan de telefoon.


Prijsvraag

Trivia, wordfeud, candy crush. We houden van spelletjes. Jouw klanten dus ook. Zorg daarom ook zeker voor een prijsvraag, of game in je online magazine. Laat lezers hiervoor bijvoorbeeld iets opzoeken in je webwinkel. Vraag bijvoorbeeld hoe duur een bepaald product is, of in welke categorie een specifiek artikel zich bevindt. Maak het niet te moeilijk, maar laat ze wel iets doen om kans te maken op een leuke prijs.


Getest

Heb je veel soortgelijke producten in je assortiment? Doe dan af en toe een vergelijkend warenonderzoek in je online magazine. Je brengt mensen op een idee (alternatieve merken) en geeft ze inzicht in de kwaliteit van producten. Wil je geloofwaardig overkomen, stel dan een vast testpanel samen.


3 vragen aan…

…de ontwerper van een bijzonder product uit je webwinkel, de fabrikant van die waterdichte telefoonhoesjes, de stylist van dat populaire modemerk dat je verkoopt. Het is interessante informatie en leuk om te lezen. Stel wel unieke vragen en misschien kan de geïnterviewde er een leuke actie aan koppelen?


DIY

Zelf doen is hip. Dus verkoop je producten waar je iets van kunt maken, buit dit dan goed uit in je magazine. Wat kun je nog meer met een simpel T-shirt, hoe recycle je het verpakkingsmateriaal van die jam, waarom moet je piepschuim niet weggooien? Op Pinterest vind je vast leuke ideeën voor een goede how-to.


Waar komt dit vandaan?

Consumenten vinden de herkomst van producten steeds belangrijker. Hier kun je in een rubriek goed op inspelen. Vertel van een bepaald product waar het vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en hoe het hier in Nederland komt.


Proefkonijnen

Klanten willen graag iets nieuws uitproberen. Dus waarom zou je een klant niet af en toe belonen in ruil voor een review. Dat kan in de vorm van een interview, een filmpje of met een checklist. Ook voor een demoday, waar klanten producten van verschillende fabrikanten uitgetesten, krijg je wel handen op elkaar.


(Ingezonden) tips en trucs

Leuk om te weten: ideetjes van de experts, ervaringen van klanten en misschien zelfs wel toepassingen van bekende Nederlanders. Verzamel tips en trucs en verspreidt ze in je online magazine. Met een beetje mazzel worden ze gedeeld en stijgt je verkoop.

PS, deze rubrieken kun je ook heel eenvoudig toepassen op social media posts. Wat dacht je van een review in de vorm van een YouTube-filmpje. Of deel de top 5 populairste producten van de week op Twitter. Laat je Facebook-volgers weten dat er een nieuw magazine online staat en wie weet delen ze je post!