10 STAPPEN OP EEN WEG NAAR EEN BETER MAGAZINE

10 STAPPEN OP EEN WEG NAAR EEN BETER MAGAZINE

Een beter (online) magazine maken? Een effectiever personeelsblad? Het team van TextArt helpt je daar graag bij met snelle en praktische tips. Deze tien stappen op weg naar een beter magazine vormen een goede eerste aanzet naar een leesbaar blad.

1. Spreek de taal van je doelgroep

Niets is vervelender dan een redacteur die zijn lezers niet serieus neemt. Of een auteur die lezers vaktermen uitlegt die ze al kennen. Je inleven in je doelgroep en dezelfde taal spreken is van levensbelang voor je blad.


2. Social media als het kan, niet omdat het moet

Zorg dat je uitingen via social media waarde toevoegen aan je blad. Of gebruik het om in contact te komen met je doelgroep. Kies je daarvoor, dan moet je er wel dicht op blijven zitten. Je kunt niet de ene week wel iets met Twitter doen en vervolgens drie weken niet.


3. Haak in op het nieuws

Spelen er plotseling actuele zaken in de branche of binnen het bedrijf? Durf daarvoor een al geschreven artikel aan de kant te schuiven. Een goede planning biedt ruimte voor actualiteiten en zorgt dat je blad op tijd verschijnt.


4. Niet topdown, maar bottum up

Wil je weten wat er echt leeft in een doelgroep of binnen een organisatie? Vraag het klanten, of mensen op de werkvloer. Ze weten vaak beter dan managers wat er aan de service verbeterd kan worden en hoe processen efficiënter kunnen. Geef ze een stem en laat medewerkers en klanten bijvoorbeeld in gesprek gaan met een ‘baas’. Dat biedt beide partijen nieuwe inzichten en bevordert de geloofwaardigheid van je blad.


5. De paden op, de lanen in

Een goed personeelsblad of relatiemagazine maak je niet van achter je bureau. Stuur geen e-mails rond, maar ga eens langs bij mensen. Zeker als ze kritisch staan tegenover je blad. Oké, het kost wat tijd, maar je steekt altijd wat op van een kritische buitenstaander.


6. Zit lezers dicht op de huid, maak het persoonlijk

Het relaas van een andere klant of naaste collega spreekt meer aan dan een verhaal van de directeur. Tenzij je het persoonlijk maakt. Haal de directeur uit zijn ivoren toren en laat zien wat hem of haar zowel zakelijk als privé drijft en bezighoudt.


7. Geef klanten een podium

Wat is geloofwaardiger: wij zijn de beste of zij zijn de beste? Juist, laat daarom je klanten vertellen waarom ze de voorkeur aan jou geven. En daarbij mogen ze natuurlijk ook een beetje kritisch zijn. Daar leer je tenslotte het meeste van.


8. Beleidszaken in je blad? Dit vind ik ervan!

Een beleidsbeslissing wordt pas interessant en relevant als je weet wat de impact is voor de doelgroep. ‘Vertaal’ daarom het managementverhaal in begrijpelijke taal. Leg uit wat de veranderingen betekenen voor de klant of het personeelslid.


9. Het gaat nooit alleen maar goed

Als je sommige (personeels)bladen mag geloven gaat het in veel bedrijven altijd goed. Dat is niet echt geloofwaardig. Een kritische noot van een medewerkers of klant zorgt voor een goede balans. Vraag ze dan wel om verbetersuggesties. Zo zullen lezers je eerder geloven.


10. Vier successen samen

Medewerkers en klanten willen bij een succesvolle club horen. Een nieuwe topklant binnengehaald? Maak een klantprofiel en interview het klantteam. Targets gehaald? Laat zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Een belangrijke innovatie of grote besparing gerealiseerd? Een fotoreportage toont hoe dat is gelukt.