5 NIEUWE VEEL GESTELDE VRAGEN OVER ONLINE MAGAZINES MAKEN

5 NIEUWE VEEL GESTELDE VRAGEN OVER ONLINE MAGAZINES MAKEN

We ontvangen nog steeds regelmatig vragen over online magazines. Vaak gaan ze over de kosten, het bereiken van je doelgroep of de vergelijking tussen een papieren blad en een online magazine. Hier lees je 5 nieuwe veel gestelde vragen.

1. Hoe zorg ik ervoor dat mijn digitale magazine goed gelezen wordt?

Zorg dat de content relevant is voor je lezer. Schrijf vanuit zijn of haar perspectief. Wil je bijvoorbeeld een beleidsverandering bekendmaken, vraag je dan af wat deze verandering betekent voor je lezer. Haal met je verhaal onzekerheden weg, geef antwoord op de vragen die zullen rijzen etc. Kortom, maak dat de inhoud aansluit bij de belevingswereld van de lezer. Dit vraagt om redactionele vakkennis en creativiteit. Vindt de lezer je magazine de eerste keer niets, dan zal hij het de tweede keer wellicht niet eens openen. Was hij daarentegen geboeid door de inhoud, dan is de kans groter dat hij het volgende nummer ook leest en misschien wel deelt met anderen. Het is dus niet verstandig te bezuinigen op kwaliteit. Ook een online magazine staat of valt met een goed concept of een messcherpe bladformule. Vergeet ook de uitwerking niet. Sterke teksten en sprekend beeld maken of breken je magazine.


2. Hoe vergroot ik mijn lezersgroep/bereik?

Investeer in het adressenbestand. Geef je een extern online magazine uit, zorg er dan voor dat geïnteresseerden zich gemakkelijk kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. Zorg voor een goed registratiesysteem op je site dat gekoppeld is aan het adressenbestand. Geef lezers van je magazine ook de mogelijkheid met één klik op de knop hun e-mailadres te wijzigen of zich af te melden. Zo houd je het adressenbestand up to date. Verwijs via alle mogelijke manieren naar het aanmeldformulier. Neem bijvoorbeeld een link op in je e-mail-handtekening, zorg voor aandachttrekkers op je site en vraag actief of je mensen op de ontvangerslijst mag plaatsen.
Zorg daarnaast dat lezers jouw content op voor hen relevante plekken steeds tegenkomen. Maak het de lezer bijvoorbeeld gemakkelijk een artikel, filmpje of het hele magazine te delen door sharebuttons te plaatsen. Verwijs naar artikelen in de mail, via twitter, blogs en andere (online) communicatie-uitingen.


3. Wat heb ik nodig om een online magazine te maken?

Visie Bezint eer ge begint. Bedenk goed wat je van een online magazine verwacht. Wat wil je dat lezers hebben aan je magazine? Wat wil je bereiken? Wie wil je bereiken? En hoe ga je dat doen?
Draagvlak Bij management en collega’s. Doe vooraf onderzoek naar effectiviteit van online magazines zodat je antwoorden hebt op vele vragen over leestijd, leesfrequentie, clicks naar achtergrondartikelen, etc. Overtuig eerst jezelf van de waarde van een online magazine, bedenk vooraf voor welke toepassingen je het middel zo effectief mogelijk kunt inzetten en overtuig daarmee het management en collega’s.
Goede software Instant Magazine, Publ.sh, WP-magazines, Maglr, Jilster, Joomag; er zijn veel verschillende aanbieders van (gratis) software voor het maken van online magazines. De kwaliteit en mogelijkheden verschillen echter behoorlijk. Van een veredelde bladerbare PFD tot een online ‘beleving’ met toeters en bellen. Ga dus eerst al je opties na en laat je eventueel adviseren door een expert. Kies voor de software die past bij jouw doel, doelgroep, verhaal, gewenste uitstraling, etc.
Knowhow Hoewel er veel software beschikbaar is waarmee je gemakkelijk een online magazine maakt, blijft bladenmaken een vak. Dus ook een online magazine vraagt om kennis en vaardigheden op dat vlak. Om het goed te doen heb je kennis nodig van contentcreatie, vormgeving en techniek.
Tijd Om interviews af te nemen, te schrijven, te fotograferen, enzovoort heb je tijd nodig of werknemers/collega’s die tijd hebben om dit te doen. Het creëren van goede content vraagt om aandacht en dat kost tijd.
Budget Heb je zelf geen tijd en/of kennis van zaken, dan is het verstandig het werk (content en ontwerp) uit te besteden aan professionals.
Adressenbestand Zorg voor een up to date bestand met e-mailadressen van ontvangers.
Distributieplan Het maken van een online magazine is slechts de eerste stap. Het succes van je uitgave is afhankelijk van de manier waarop je de verspreiding verzorgd, of en hoe je resultaten (bereik, effectiviteit, waardering etc.) meet en welke opties je hebt om de continuïteit te waarborgen.


4. Kan ik zelf een magazine maken?

Ja dat kan, als je de tijd en expertise in huis hebt én de continuïteit kunt garanderen. Als er altijd dingen op je bordje liggen die meer prioriteit hebben, dan is uitbesteden beter. Bedenk dat het verstandig is dat te doen waar je goed in bent. Twijfel je aan je kennis en kunde, laat het bladenmaken dan over aan mensen voor wie dat dagelijks werk is. Dit betekent uiteraard niet dat je er niet inhoudelijk mee kunt bemoeien. Input vanuit de organisatie is een zeer belangrijk onderdeel bij de totstandkoming van een magazine.


5. Moet ik verstand van techniek hebben om een online magazine te maken?

Voor het opzetten van een basic ontwerp hoef je geen techneut te zijn. Wil je uitpakken wat betreft ontwerp, beeld en geluid en verschillende features? Dan is kennis van zaken of de tijd en drive om je die techniek eigen te maken, wel nodig. Maar let op: met alleen de techniek ben je er nog niet. De strategie, het concept, het ontwerp en de content (tekst en beeld) maken of breken een online magazine. Bladen maken is en blijft een (ontzettend leuk!) vak.