5 PRAKTISCHE TIPS VOOR HET MAKEN VAN EFFECTIEVE ONLINE KLANTENMAGAZINES

5 PRAKTISCHE TIPS VOOR HET MAKEN VAN EFFECTIEVE ONLINE KLANTENMAGAZINES

Wil je meer betrokken klanten, of een goede langetermijnrelatie opbouwen met je doelgroep? Dan is een klantenmagazine nog altijd een van de beste middelen. Ook online magazines winnen terrein op dat gebied. Dat bleek onlangs uit onderzoek van het Amsterdamse MediaTest, in samenwerking met Logeion en Scripta

Het onderzoeksbureau deed ook enkele aanbevelingen, op basis waarvan wij de volgende 5 praktische tips voor je hebben opgesteld als je overweegt een online magazine te maken:


Tip 1: Informeren en verrassen met de juiste content

Wie klanten op de hoogte houdt van nieuwe producten, services en ontwikkelingen binnen de organisatie, geeft hen het idee dat ze belangrijk zijn. Klanten die goed geïnformeerd worden en die je regelmatig verrast met relevante content, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. Lees hoe je aan verrassende content voor je online magazine komt


Tip 2: Maak een magazine als onderdeel van de communicatiemix

Volgens het onderzoek van MediaTest is het de moeite waard om een investering in een (online) magazine te overwegen. Kijk daarbij ook naar de rol van je magazine in de communicatiemix van je organisatie. Een magazine dat aansluit bij je overige externe uitingen, zal voor nog meer herkenning en waardering bij je klanten zorgen.


Tip 3: Gebruik de e-mail nieuwsbrief om je online magazine te verspreiden

De waardering van e-mailnieuwsbrieven blijft achter, terwijl dit medium wel degelijk potentie heeft. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de matige inhoud van veel nieuwsbrieven en de overdaad aan nieuwsbrieven die een klant krijgt. Van jouw organisatie, maar natuurlijk ook van vele andere bedrijven. Door via een e-mailnieuwsbrief een verrassend en relevant online magazine te sturen, in plaats van korte, nietszeggende berichten, onderscheid je je van concurrenten in de inbox.


Tip 4: Benut alle mogelijkheden die een digitaal magazine biedt

Naast de interactieve elementen die je kunt toepassen in online magazines, is het ook eenvoudig om te segmenteren en personaliseren. Ook zijn er slimme manieren om een grotere doelgroep te bereiken. Zo vergroot je de impact van je magazine en verbeter je het imago van je bedrijf. Natuurlijk zijn er doelgroepen waarvoor een online magazine niet het beste communicatiemiddel is. Maar met de juiste content en een handige navigatie kun je veel mensen verleiden een online magazine te bekijken. Lees ook ons blog over personaliseren


Tip 5: Magazines maken is maatwerk

We zeiden het al eerder. Of een magazine effect heeft, is voor een groot deel afhankelijk van je doelgroep en content. Zorg dan ook dat je goed weet voor wie je een online magazine maakt. En stem daar de inhoud van je magazine nauwkeurig op af. Daarnaast is niet gezegd dat mensen die online actief zijn ook daadwerkelijk beter te bereiken zijn met een digitaal magazine. De afweging papier of online is dus nog altijd maatwerk. Lees meer over de voor- en nadelen van papieren t.o.v. online magazines