5 VEEL GESTELDE VRAGEN OVER ONLINE MAGAZINES MAKEN

5 VEEL GESTELDE VRAGEN OVER ONLINE MAGAZINES MAKEN

Telefonisch, via de website en tijdens workshops krijgen we regelmatig vragen over online magazines. Vaak gaan ze over de kosten, het bereiken van je doelgroep of de vergelijking tussen een papieren blad en een online magazine. De antwoorden op veel gestelde vragen lees je hier.

1. Wat kost een online magazine?

Die vraag is hetzelfde als de vraag wat een huis, auto, parketvloer of telefoon kost. De prijs is voor een groot deel afhankelijk van je eisen en wensen. Naast de vaste kosten voor licentie en hosting, bepaalt het aantal pagina’s en de complexiteit van het magazine de prijs. Het aantal lezers heeft geen invloed op de prijs. Het maakt dus niet uit of 20 of 20.000 mensen je magazine bekijken.
Goed beeldmateriaal of een of meer video-opnames maken een online magazine prijziger, maar niet onbetaalbaar. Je hebt namelijk zelf in de hand of je een professionele fotograaf inhuurt en of hij alleen zijn camera meeneemt of een complete lichtinstallatie. En je bepaalt ook zelf hoeveel foto’s je laat maken. Heb je minder budget, schakel dan getalenteerde collega’s in. Voor video’s heb je niet altijd een opnameteam nodig met camera’s zo groot als een flinke sporttas. Gebruik voor je online magazine gerust een goede spiegelreflexcamera of een HD camcorder.


2. Wat is een handig moment om over te stappen van een papieren blad naar een online magazine?

Een papieren blad en een online magazine zijn verschillende media, met elk hun eigen mogelijkheden. Voor het ene doel is papier het meest geschikt, voor een ander is online de beste oplossing. Je kunt het beste overstappen als je organisatie én doelgroep daar klaar voor zijn. Maak een online magazine als je doelstelling en boodschap daarom vragen, niet omdat iedereen digitaal gaat. Dat klinkt flauw, maar is waar. Moet je je keuze voor online keer op keer verdedigen bij leidinggevenden of directe collega’s? Zien anderen het voordeel niet in? Dan kun je beter wachten en collega’s stap voor stap klaarstomen voor een digitaal magazine. Bijvoorbeeld door succesvolle cases van online magazines te laten zien. Of door eerst andere communicatiemiddelen, zoals een brochure, handleiding, whitepaper of jaarverslag, te digitaliseren. Zo kunnen anderen langzaam wennen aan online media, zien wat er allemaal mogelijk is en er vertrouwd mee raken.


3. Is de leestijd van een magazine online korter of langer dan bij papier?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

  • Ten eerste hangt de leestijd sterk af van de manier waarop je een onderwerp onder de aandacht brengt. Een online magazine vraagt om interactiviteit en veel en grote foto’s. Bestaat je digitale blad uit grote lappen tekst en onooglijke fotootjes, dan sta je al flink achter. Lezers verleiden om een pagina te bekijken en verder te lezen wordt steeds belangrijker. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Ten derde is het aantal mediatypen toegenomen. Waar je vroeger nog even een halfuurtje uittrok voor een magazine, wordt nu je aandacht na 5 minuten getrokken door een Tweet, Whatsappje of Facebook-update. Je verdeelt je aandacht over steeds meer media.
  • Ten vierde is het lastig de leestijd te vergelijken, omdat die van een papieren magazine meestal niet nauwkeurig is te meten. Je kunt lezers wel vragen hoe lang ze je magazine lezen, maar of je dan een juist antwoord krijgt, is de vraag. Bij een online magazine is alles meetbaar. Denk aan leestijd per pagina of van het hele magazine, pagina waar de lezer in- of uitstapt, leesroute, aantal kliks op een pagina en scrolldiepte (hoe ver scrolt een lezer naar beneden op een pagina).


4. Bespaar ik kosten als ik overstap van papier naar online?

  • Je bespaart op druk- en distributiekosten. Dat kan bij een magazine met een hoge frequentie of flinke oplage om serieuze bedragen gaan. Hoe laag de portokosten ook zijn, het versturen van een digitale nieuwsbrief waarin je je online magazine aankondigt is altijd voordeliger. Het is natuurlijk wel de vraag of je digitaal hetzelfde aantal mensen bereikt als met papier. Dat antwoord staat bij vraag 5.
  • De kosten voor vormgeving zijn on- en offline ongeveer gelijk.
  • Een online magazine pagina kun je soms wat verfraaien door te spelen met HTML. Dat kost wat extra tijd en dus geld. Daar staat tegenover dat je geen drukproeven hoeft te maken.
  • Zowel bij print als online pas je soms fotobewerking toe. Die kosten ontlopen elkaar niet veel.
  • Bij een papieren magazine wordt vaak weinig tijd en geld uitgetrokken voor beeldmateriaal. In een online magazine gebruik je meer en grotere foto’s. Het is belangrijk hier voldoende middelen voor uit te trekken. Is je budget beperkt, kijk dan naar stockfoto’s of laat collega’s foto’s of een video maken. Als lezers online kunnen kiezen tussen een tekst of een infographic, een serie foto’s of een video waarin het onderwerp wordt uitgelegd, dan kiezen ze voor de laatste optie. Wil je je lezer van dienst zijn, dan is investeren in (bewegend) beeld een must. Maar je hebt natuurlijk zelf in de hand hoeveel geld je daaraan uitgeeft.


5. Is het bereik van een online magazine even groot als dat van een papieren magazine?

  • Bedoel je met bereiken het letterlijk aankomen van een magazine bij je doelgroep? Dan is het theoretische antwoord ‘ja’. Als je van alle mensen die je een papieren blad toestuurt ook het mailadres hebt, dan ontvangt iedereen een mail met link naar je magazine. In de praktijk zal niet elke mail aankomen en zal niet iedereen de mail openen en doorklikken naar het magazine. De kwaliteit van je mailbestand bepaalt voor een belangrijk deel hoeveel mail in de spambox terecht komt en hoeveel ontvangers doorklikken naar je magazine. Heb je een goed en actueel bestand, van lezers die enthousiast zijn en belangstelling hebben voor jouw boodschap? Of heb je verouderde adressen van mensen die alleen vaag geïnteresseerd zijn in je bedrijf? Adressen van ‘fans’ zijn uiteraard ongevoeliger voor de spambox, zodat de kans  dat de ontvanger je magazine opent aanzienlijk toeneemt.
  • Vertaal je bereik als het aankomen van de beoogde boodschap bij je doelgroep? Dan is een antwoord moeilijker te geven. Want dan moet je vooraf formuleren wat je doelstellingen zijn. Wil je dat lezers jouw artikelen lezen, een video bekijken of direct een aankoop in de webshop doen? Bij het lezen van artikelen zijn digitale en papieren magazines nog wel te vergelijken. Maar een video bekijken lukt offline niet en dat geldt ook voor direct doorklikken naar een product in de webshop. Soms is het bereik van een digitaal magazine dus helemaal niet te vergelijken met dat van een papieren blad.