5 VEEL VOORKOMENDE MISSERS IN DIGITALE MAGAZINES

5 VEEL VOORKOMENDE MISSERS IN DIGITALE MAGAZINES

Sinds 2013 reviewen we digitale magazines. Omdat we er toekomst in zien en ook omdat we benieuwd zijn naar de ‘bladen’ die gemaakt worden. Maar we kijken met de kritische blik van een professionele bladenmaker.

We zien veel goede magazines, bedrijven die het snappen en redacties die creatief en origineel uit de hoek komen. Toch vallen ons steeds dezelfde dingen op die beter kunnen. We noemen er 5.


1. Alle toeters en bellen uit de kast

Een digitaal magazine maken is een feest. Het komt vaak voor dat een redactie overenthousiast aan de slag gaat met een magazine. Natuurlijk is het leuk, spannend en interessant. En dan wil je graag alle (technische) mogelijkheden benutten. Daardoor is de ene pagina nog bonter dan de andere.

Tip: Experimenteren is prima, creatief zijn noodzakelijk. Maar bedenk voordat je een toeter of een bel toevoegt altijd: heeft mijn lezer hier iets aan? Niets? Laat dan maar zitten!


2. De voorpagina zegt niets

Op de cover van een digitaal magazine prijkt vaak een prachtige foto van de omgeving, een product of een medewerker. En hoewel een beeld soms meer zegt dan woorden, hebben lezers behoefte aan een tekstuele prikkel die regelmatig ontbreekt. Ze willen antwoord op de vraag: waarom zou ik mijn spaarzame tijd besteden aan het lezen van dit magazine?

Tip: Verleid de lezer met een voorproefje van wat hij kan verwachten in het magazine. Bijvoorbeeld met een prikkelende column, interessante rubriek, een openhartig interview en/of een spraakmakende prijsvraag.


3. Gemaakt voor een tablet

Ken je dat? Zit je achter je laptop, blader je door een digitaal magazine en ga je bijna met je handen over het scherm heen. Omdat het zo lijkt te moeten. De makers hiervan gaan ervan uit dat iedereen het magazine op een tablet leest.

Tip: zorg dat je digitale magazines zowel op een tablet als op een pc en een smartphone een goede gebruikerservaring hebben. Ook al worden digitale magazines in toenemende mate op de tablet gelezen, maak ze ook geschikt voor andere apparaten.


4. Productgerelateerd en zendergericht

Wat hebben we toch een prachtig product. Wat kun je toch veel met onze nieuwe uitvinding. Onze nieuwe app móet je downloaden. Allemaal zendergerichte kreten, zonder dat bekend is of de ontvanger er wel op zit te wachten. Op zich niets mis mee, maar het kan zoveel effectiever. En gevarieerder.

Tip: lezers vinden het prettig op de mening van anderen af te gaan. Zet dus de lezer centraal en laat bestaande klanten vertellen waarom jouw product zo goed is, hoe ze gebruikmaken van je app en waarom die nieuwe uitvinding echt de moeite waard is.


5. En weg is die lezer/kijker

Interessante filmpjes zijn een belangrijk onderdeel van het magazine. Vaak wordt een link gemaakt naar YouTube. Maar kan de lezer/kijker daarna het magazine nog terugvinden? Het is te hopen dat hij daarna nog zin heeft het magazine bijvoorbeeld via Google terug te zoeken. De meeste zullen die moeite niet nemen.

Tip: je filmpjes integreren in het magazine is dé oplossing. Zo houd je de lezer in het magazine. Natuurlijk kun je het filmpje daarnaast óók op YouTube plaatsen.