5 X ONWEERSTAANBARE CONTENT

5-x-onweerstaanbare-content

Wie content maakt, vraagt zich regelmatig af welke vorm het beste past. Zo houd je het relevant én verrassend. Toch hoef je niet altijd de meest bijzondere dingen uit de kast te halen voor een goed artikel of een mooie video.

Als je je doel voor ogen houdt en je focust op je doelgroep, dan maak je het jezelf wat makkelijker. Kies voor een of meer van deze 5 vormen en je zit altijd goed.

Persoonlijke verhalen

Niet alleen op social media doen ze het goed. Persoonlijke verhalen zijn overal en altijd een garantie voor succes. Dus ook in een personeelsblad knal je met een uniek verhaal van een ijverige collega. In een productbrochure scoor je door een tevreden klant aan het woord te laten. Iets minder persoonlijk, maar wel om te smullen: het verhaal achter een product (waar komt het vandaan, hoe wordt het gemaakt), of een reportage in de fabriek. De kracht van de vertellende vorm met een kop en een staart moet je nooit onderschatten.

Beeld is business

Instagram is niet voor niets zo populair. We kijken nu eenmaal graag naar beelden. Liever nog dan naar een kekke kop of een pakkend intro. Ze versterken elkaar, maar zonder beeld val je tegenwoordig nauwelijks op. Dus zorg bij elke vorm van content, of het nu om een blog, een artikel of een tweet gaat, voor een pakkend en relevant beeld. Het kost soms wel wat tijd iets te vinden, maar dat betaalt zich snel weer uit.

Funny video’s

Niet de makkelijkste manier om content te produceren, maar funny video’s doen het altijd goed. Mits ze slim in elkaar zitten natuurlijk. Want de scheidslijn tussen funny en fout is heel dun. Zorg dus dat je je publiek goed kent als jij dit aandurft. Wat vinden zij leuk?

Aansprekende infographics of animaties

Heb je iets lastigs uit te leggen, of wil je mensen de kernboodschap in één keer duidelijk maken? Dan kan een infographic uitkomst bieden. Ook animaties of symbolen kunnen je uitleg versimpelen. Doe je dat in lijn met je huisstijl, dan is de afzender nog beter herkenbaar. Grote kans dat de boodschap dan beter blijft hangen, of ervoor zorgt dat de kijker ziet dat hij of zij voor het antwoord bij jou moeten zijn.

Extra expertise

Wie weet het meeste van jouw branche? Welk kopstuk kun je strikken om die nieuwe wending goed uit te leggen? Zorg voor een interview met een persoon waar men naar opkijkt, en je content zal snel gedeeld worden. Een bekende Nederlanders kan het ook goed doen, mits je de juiste persoon zoekt voor jouw boodschap. Anders val je zo door de mand.

Waarom kiezen?

Natuurlijk kijk je altijd met welke content je je publiek het beste kunt bereiken en beroeren. Soms lukt dat beter met een persoonlijk verhaal dan met een infographic. Een andere keer komt je boodschap het beste over in een Instagram story. Vergeet niet af en toe lekker te mixen. Schrijf bijvoorbeeld een interview niet uit, maar leg het vast op video. Of laat een expert aan de hand van een animatie moeilijke materie uitleggen. Waarom zou je kiezen?