7 EXTRA TIPS VOOR HET MAKEN VAN EEN ONLINE MAGAZINE MET INHOUD

7 EXTRA TIPS VOOR HET MAKEN VAN EEN ONLINE MAGAZINE MET INHOUD

Steeds meer bedrijven beginnen een online magazine, maar stoppen na korte tijd toch weer. Bijvoorbeeld omdat ze het bereik van hun digitale magazine een op een vergelijken met het bereik van een papieren blad. Deze 7 extra tips overtuigen je om door te gaan.

Stoppen met het online magazine is vaak voorbarig. In veel gevallen zijn teleurstellende resultaten namelijk het gevolg van:

  • inhoudelijke keuzes
  • onvoldoende integratie met social media

Dit blog gaat over integratie met social media. Lees ook het blog over inhoudelijke keuzes.


1. Haak aan bij je doelstellingen, missie en visie

Bij een goede integratie tussen je online magazine en social media, spelen je doelstellingen een belangrijke rol. Zorg dat je die goed op papier hebt staan. Doelstellingen zijn de basis om diepgang aan te brengen in je communicatie én resultaten echt goed te meten.


2. Wat speelt op social media?

Door te kijken naar vragen en reacties op Twitter, Facebook en LinkedIn die aansluiten bij je doelstellingen, houd je goed in de gaten wat er speelt binnen je vakgebied en het interessegebied van je doelgroep. Wat zijn de trends en ontwikkelingen, wie zijn de opiniemakers en welke vragen worden gesteld? Kijk vervolgens hoe je de trends op social media kunt gebruiken in je eigen berichtgeving.


3. Laat jezelf horen en reageer

Je leert je doelgroep goed kennen door te reageren op Facebook-berichten, tweets en LinkedIn-posts. Als je lid wordt van LinkedIn-groepen die aansluiten bij je doelstellingen en interesses, dan kun je vragen beantwoorden, stellingen voorleggen en discussies beginnen. Dat levert een schat aan informatie op.


4. Welke onderwerpen zijn belangrijk voor je bedrijf

Probeer de onderwerpen en discussies waar je je in mengt op social media zoveel mogelijk te matchen met de onderwerpen die belangrijk zijn voor je organisatie. Wat zijn de issues waarmee je je kunt profileren? Over welke onderwerpen hebben collega’s veel kennis in huis? Over welke (maatschappelijk) relevante thema’s wil en kun je veel laten zien en horen? Zet die onderwerpen op een rij.


5. Maak content over deze onderwerpen

Social media zijn prima middelen om van je te laten horen of om lezers door te verwijzen. Maar in 160 tekens kun je een onderwerp niet uitdiepen. En ook op Facebook moet je maar afwachten op je op de tijdlijn van je volgers verschijnt.
Heb je de onderwerpen op een rij gezet? Kijk dan over welke zaken je content kunt (laten) maken. Is het leuk om een klant te interviewen? Kun je een filmpje maken van een event? Welke collega’s willen iets vertellen over een belangrijke ontwikkeling? Lukt het je niet de content zelf te maken? Huur dan een professional in.


6. Deel je onderwerpen op social media

Heb je interessante content ontwikkeld voor je online magazine, deel die dan. Knip je content in brokjes en bedenk bij elk stukje informatie een tweet of post. Benader je een onderwerp vanuit diverse invalshoeken, dan is het voor meer mensen interessant om te lezen en bereik je een groter publiek.


7. Verwijs naar je magazine

Door die kleine brokjes content vanuit blogs, Facebook, LinkedIn et cetera te verwijzen naar je magazine, vergroot je je bereik sterk. Denk ook aan je e-mailhandtekening, de online nieuwsbrief én  offline media, waarmee je kunt verwijzen naar je online magazine.