7 ZOTTE SMOESJES OM GEEN ONLINE MAGAZINE TE MAKEN

7 ZOTTE SMOESJES OM GEEN ONLINE MAGAZINE TE MAKEN

Je kent ze vast wel, collega’s of leidinggevenden die online magazines niet zien zitten. Terwijl jij juist wel enthousiast bent. Hoe weerleg je die smoesjes en waar vind je tegenargumenten? We zetten er 7 voor je op een rij.

“Ons papieren blad wordt volgens mij nog goed gelezen”

Is dat zo, of dénk je dat? Voordat je je laat weerhouden door dit soort percepties, is het wellicht verstandig een lezersonderzoek te starten. Het voordeel van een online magazine is, dat je deze statistieken automatisch meet. Scheelt een hoop werk, tijd en onderhoudskosten.


“We hebben geen budget voor een online magazine”

Budget is vaak gekoppeld aan een doelstelling. Denk aan verkoop verhogen, dienstverlening verbeteren, nieuwe klanten binnenhalen etc. Aan jou de schone taak om duidelijk te maken dat je dat budget zorgvuldig en effectief inzet. Maak daarbij duidelijk dat een online magazine geen marketingspeeltje is, maar een communicatiemiddel waarmee je je doelstelling kunt behalen.

Vaak is een online magazine kostenefficiënter dan een papieren uitgave. Op de korte termijn houd je de druk- en distributiekosten in je zak. Op de langere termijn is het delen van informatie (via bijvoorbeeld social media of de website) veel eenvoudiger. Ook segmenteren en personaliseren van informatie is snel gedaan. Bovendien gebruik je in een handomdraai een of meerdere pagina’s als basis voor een ander online medium. Dat scheelt je op termijn heel veel tijd.


“Online? Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken.”

Wees niet bang. Voor een online magazine heb je helemaal geen bijzondere technische skills nodig. Het is wel verstandig om na te denken over een goed concept. En het is fijn als er goed beeldmateriaal beschikbaar is en misschien zelfs een filmpje. Ben je nog niet zover of weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je daar zeker een handje bij helpen.


“Wie zit er nu te wachten op een online magazine?”

Dat hangt natuurlijk af van de inhoud. En die bepaal jij! Zorg dat je relevant bent. Maak of recycle content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Door relevant te zijn, bouw je snel een trouw lezerspubliek op.


“Online lijkt me voor ons nog niet aan de orde”

Hmm, in welk tijdperk leef jij?


“Voor het maken van een online magazine heb je kennis nodig”

Oké een beetje wel, maar die kennis hebben wij in huis en willen we graag met je delen.


 “Wij hebben niet genoeg te vertellen voor een online magazine”

De grootste onzin-smoes! Iedereen heeft genoeg te vertellen om jaren aan magazines mee te vullen. Je moet de verhalen alleen naar boven halen. En de relevante onderwerpen en invalshoeken bedenken. Hoe? Lees ons blog met 9 tips voor het maken van een online magazine met inhoud.