9 TIPS VOOR HET MAKEN VAN EEN ONLINE MAGAZINE MET INHOUD

9 TIPS VOOR HET MAKEN VAN EEN ONLINE MAGAZINE MET INHOUD

Steeds meer bedrijven starten met een online magazine. Om er vervolgens na verloop van tijd weer mee te stoppen. Omdat het niet voldoende (respons) oplevert. Of omdat onvoldoende mensen het magazine lezen. Misschien wel omdat ze het bereik van hun papieren blad vergelijken met het bereik van het digitale magazine. Of omdat er bezuinigd moet worden.

In veel gevallen is stoppen niet nodig. Als je tenminste de moeite neemt de echte oorzaak van het magere rendement te achterhalen. Doe je dat niet, dan gooi je eigenlijk al het geld en de energie die al in de uitgave is gestoken weg.

Vaak zijn teleurstellende resultaten het gevolg van:

  • inhoudelijke keuzes
  • onvoldoende integratie met social media

Dit blog gaat over de inhoudelijke keuzes. Hier vind je het blog over de integratie met social media.


Vaak is de inhoud het obstakel. Die heeft niet de goede vorm, is te oppervlakkig, of bijvoorbeeld te veel vanuit de afzender geschreven. Zo ontstaat een kloof tussen wat de afzender wil vertellen en wat de lezer wil weten. Probeer dus eerst de inhoud te verbeteren, voordat je het medium afschrijft. Denk daarbij ook aan andere contentvormen, zoals video, animaties, foto’s of een infographic. 


1. Sluit aan bij je doelstellingen, missie en visie

Dit is de basis, je uitgangspunt, je houvast. Zorg dat je je doelstellingen goed op papier zet. Het is het halve werk voor een inhoudelijk sterk online magazine. Op basis hiervan kun je diepgang aanbrengen én resultaten echt goed meten. Een organisatie die innovatief wil zijn, kan dat in zijn communicatie terug laten komen door geld te steken in extern onderzoek, of voor innovatieve energie- of mobiliteitsoplossingen te kiezen. Maar ook aanwezigheid op beurzen waar innovatie centraal staat is een optie. In je online magazine kan innovatie ook terugkomen door aandacht te besteden aan vooruitstrevende ideeën en rubrieken waarin vernieuwing centraal staat. 


2. Wat heb je te melden? Wat wil je lezer weten!

Als je alleen artikelen schrijft over jezelf, over het bedrijf en hoe bijzonder het is wat jullie presteren, dan haken lezers snel af. Vraag je daarom bij elk artikel of onderwerp af wat de lezer eraan heeft. Dus niet 5 dingen die wij voor u doen, maar 5 zaken die u verder helpen. Niet ‘Het succes van onze serviceafdeling’, maar ‘5 veelgestelde vragen aan onze klantenservice’. Een interview met de CEO is niet bij voorbaat slecht, maar zorg wel dat hij iets te melden heeft dat voor klanten interessant is. 


3. Van longlist naar shortlist

Leg je oor te luister, ga in gesprek met de doelgroep. Probeer te ontfutselen wat zij willen weten en leg een longlist aan met interessante onderwerpen. Maak met een redactie deze lijst korter. Welke onderwerpen zijn nu actueel, waarom moet hier nu aandacht voor komen?

Tip: Het argument dat de top van het bedrijf iets wil communiceren, mag nooit dé reden zijn om een artikel te publiceren. ‘Vertaal’ de informatie zo dat het een relevant onderwerp wordt voor de doelgroep. Streng zijn! 


4. Varieer in artikelstijlen

Steeds dezelfde artikelstijlen kan ook een afhaker zijn voor lezers. Afwisselen is een must in online magazines.Je informatie is dan misschien wel relevant en interessant, als de vorm niet spannend en prikkelend genoeg is, slaan ze je informatie over. Dus zoek een balans tussen vraag-antwoord interviews, columns en single quote. Verras de lezer iedere pagina opnieuw. Dit geldt ook voor de keuze tussen korte en lange artikelen. Een lang artikel is niet bij voorbaat inhoudelijk sterk. Zeker niet voor een lezer die weinig tijd heeft en snel de kern van het verhaal wil lezen. 


5. Een boeiend hoofdartikel

Zorg voor een publiekstrekker. Bijvoorbeeld door een bekende Nederlander, expert of goeroe in het interessegebied van je lezer te interviewen. Eenmaal warm voor het onderwerp, zijn je lezers sneller geneigd de echt belangrijke informatie ook tot zich te nemen. 


6. Bedenk een centraal thema

Werk je met een thema, dan kun je een onderwerp goed uitdiepen. Je trekt zo wel een specifieker publiek naar je magazine. Het kan zijn dat het ene thema meer aanspreekt dan het andere thema. In dat opzicht is het wellicht verstandiger een special over dat onderwerp te maken die los staat van je andere magazines. Natuurlijk wijs je lezers wel op de special en andersom. 


7. Nice to know/need to know

Diepgang is fijn, maar maak het niet te gek. Wissel de informatie af met wat luchtige feiten en cijfers, een human interest rubriek of korte actuele items. Blijf lezers prikkelen en houd ze bij de les.

Ideetjes: 3 vragen aan klant x, Dit wist je nog niet over…, Met deze producten werk je aan een schoner milieu 


8. Onderzoek

Vind je het lastig om te bepalen waar je doelgroep behoefte aan heeft? Doe dan eens een poll op Facebook, stel een vraag op Twitter of ga op onderzoek uit. Heb je al een onderwerp in gedachte? Vraag mensen dan te reageren wat zij daar over zouden willen weten. Grote kans dat je artikel nog beter gelezen wordt. Ga ook eens langs bij de service-afdeling. Hoor wat mensen zoal willen weten. Welke vragen stellen ze steeds opnieuw? Diepgang zit ‘m niet altijd in complexe onderwerpen, maar veel vaker in het vervullen van een behoefte en het begrijpelijk maken van informatie.

Let op: Wat voor jou beprijpelijk is, is niet per se begrijpelijk voor een lezer. Zoek een aantal objectieve proeflezers. 


9. Geef klanten/lezers een podium

Meningen en ervaringen van andere klanten wegen zwaar, zeker in een aankoopproces. Investeer daarom tijd in contact met klanten/prospects etc. Denk ook aan klanten die in eerste instantie niet tevreden waren, maar waar je toch een goede oplossing voor hebt gevonden. Die verhalen zijn eigenlijk nog geloofwaardiger. Laat zien dat je ‘leert van fouten’ en dat de klant voorop staat. Ook als je een informatief online magazine maakt, kun je een stap maken door lezers een podium te bieden. Zij worden er blij van en zullen de informatie sneller delen. Zo sla je twee vliegen in één klap!

Advies: maak een plan van aanpak, voordat je iemand benadert. Je moet van tevoren goed weten wat je met dit artikel wilt bereiken. Ook voor de deelnemer moet dit duidelijk zijn.

Pas je deze tips toe, dan maak je een inhoudelijk beter magazine dat meer gewaardeerd en gelezen wordt. Valt het aantal lezer nog steeds tegen? Bedenk dan ook hoe je meer publiek kunt bereiken.