online MAGAZINE: 6 ZAKEN WAAR JE ZEKER AAN MOET DENKEN

DIGITAAL MAGAZINE: 6 ZAKEN WAAR JE ZEKER AAN MOET DENKEN

Met de tijd meegaan, meer online actief willen zijn, een veelzijdige doelgroep bereiken. Het zijn zomaar wat redenen voor bedrijven om te kiezen voor een digitaal magazine.

De belangrijkste vraag die je moet stellen is: past een online magazine binnen mijn communicatiestrategie? En ook niet geheel onbelangrijk, is mijn doelgroep online?Twee keer ja? Dan is een digitaal magazine zo gek nog niet. Maar, onderschat het productieproces niet!


1 Doe het niet voor de besparing

De grootste misvatting over een online variant van een magazine is de kostenopbouw. ‘Je hebt geen drukkosten, dus het is goedkoper’, hoor je mensen wel roepen. Besef je dat het maken van een online document meer vraagt van de visuele vaardigheden van de lezer. Goed beeld, aansprekende filmpjes en sfeermakende geluiden vergen een flinke investering. Onderschat ook kosten voor het technische aspect niet.


2 Houd privacy in acht

Voorheen was de informatie in het tijdschrift of personeelsblad niet voor iedereen beschikbaar. De drempel voor mensen om mee te werken aan een online document kan dan ook groter zijn. Want voor je het weet worden zaken groot uitgemeten. Op Facebook, omdat je zo gek op de foto stond bijvoorbeeld, of misschien zelfs in de pers, omdat de directeur toch wel erg veel geld blijkt te verdienen. Denk dus goed na over de transparantie en privacy van het document. Licht iedereen van tevoren duidelijk in over de nieuwe publicatiewijze.


3 Proof them wrong

Goed informeren is de basis als je van een offline naar een online product overstapt. Niet alleen naar de mensen die meewerken aan het magazine, maar zeker ook de lezers. Want misschien staat niet iedereen direct te springen om zo’n online magazine. Houd daar rekening mee, heb aandacht en begrip voor deze mening en vraag om suggesties. Laat zien dat je meedenkers waardeert. Daarnaast promoot je natuurlijk je digitale magazine door zelf regelmatig de voordelen te verkondigen en goede voorbeelden te laten zien.


4 Meten is weten

Voordeel van een online magazine is dat je kunt meten welke artikelen worden gelezen en hoe een pagina gebruikt wordt. Ook de eventueel gebruikte zoekwoorden kun je filteren en in kaart brengen. Zo leer jij je doelgroep beter kennen en kun je ze de volgende editie nog beter op hun wenken bedienen. Interactieve magazines bieden ook de optie om te reageren op de inhoud. Zorg dan wel dat die reacties beheerd worden en dat iemand erop reageert.


5 Wegwijs maken

Voor online magazines geldt nog meer dan voor papieren bladen: de lezer moet de informatie makkelijk kunnen vinden. Sta daarom stil bij het belang van een gebruiksvriendelijke navigatie (test met meerdere mensen uit de doelgroep) en biedt zoekmogelijkheden. De eerste ervaring met een magazine kan bepalend zijn voor het succes van volgende edities.


6 Alles op z’n tijd

Natuurlijk wil je alle mogelijkheden en technische snufjes benutten. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar jouw doel is maatstaaf, net als je doelgroep. Want wat onze kijk op content betreft, komen professionele bedrijven niet weg met een frivool magazine met nutteloze techniekgrapjes en gekke geluidjes…