Blogs

een perfect podium voor je kennis

blog schrijven

blogs zorgen voor een beter vindbare website

Een blog is een mooie manier om relevante kennis te delen. Laagdrempelig voor lezers en een mooi podium voor schrijvers. En Google ziet blogs als relevante content en waardeert het beter dan eentonige commerciële teksten. Een perfecte manier om je organisatie hoger in zoekresultaten te krijgen. 

Vindbaarheid en vertrouwen
Als je schrijft over zaken waar jouw organisatie verstand van heeft, dan vergroot je daarmee het vertrouwen in jullie kennis. Blog daarom vooral over issues die relevant zijn voor je publiek en jouw organisatie. 

Begin met een goede strategie
Zomaar een blog beginnen is niet verstandig. Het is slimmer eerst de informatiebehoefte bij je publiek te inventariseren. Kijk vervolgens met welke onderwerpen jij die honger naar kennis kunt stillen. Een content kalender is een handig hulpmiddel om onderwerpen vast te leggen. 

HEB JE OOK AL GEDACHT AAN DEZE CONTENT?

  • Infographics om (op social media) data visueel te presenteren.
  • Video’s waarin je klanten of experts interviewt. Of je bedrijf laat zien aan sollicitanten.
  • E-mail campagnes om klanten te activeren of awareness te creëren.
  • Een interactieve quiz als entertainment of om kennis te testen.
  • Een digitale publicatie of online magazine als losse publicatie of  als serie.

Altijd actuele en professionele contant,
maar geen tijd om het zelf te doen?

MEER WETEN OVER BLOGS SCHRIJVEN?

SUCCESVOLLE CASES

Personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen. Daar hoort een gezamenlijk personeelsblad bij. Samen met Annelies Kruse ontwikkelde team TextArt SAM&. In SAM& staan teamspirit, kernwaarden en verbinding voorop. Daarnaast is er een duidelijk focus op de mensen die bij HLT werken. Dat komt terug in de onderwerpkeuze, invalshoek en fotografie. 

Ruim 3/4 van alle medewerkers las de eerste SAM&. De gemiddelde leestijd was 6,5 minuut, het aantal bezochte pagina’s was 9. 

 

Zakboekje varkens

Boehringer Ingelheim geeft al jaren het Zakboek Varkens uit. Wij maakten al meerdere papieren edities en hebben dit jaar ook een digitaal boekje geïntroduceerd. De online versie is op elk device prettig leesbaar en updaten kan snel en gemakkelijk. 

Na een halfjaar was de eerste papieren oplage van 1.000 exemplaren uitverkocht. De digitale editie haalde in die tijd een paar duizend pageviews met een leestijd van bijna 5 minuten.

Posts Vetclass op Facebook

Op vetclass, het online nascholingsplatform voor dierenartsen van Boehringer Ingelheim, staan nu zo’n 50 webinars online. Onderwerpen zijn onder andere: Asymptomatische hartaandoeningen bij honden, diabetes, BVD vaccinatie, Immunologie en pijn bij paarden.

Gemiddeld twee keer per week posten we interessante links naar de webinars. Soms in de vorm van een quiz of interessant weetje, vaak als tip of een vraag en antwoord. Met de meeste berichten bereiken we 50 – 60% van de volgers.

Vetclass magazine

Boehringer Ingelheim vindt nascholing voor dierenartsen belangrijk. Om dit te faciliteren is de website vetclass.nl opgezet. Deze website met webinars bestond 1 jaar.

In het jaarmagazine werd meer dan een derde van alle pagina’s gelezen. Dat leverde ruim 4.100 pageviews op met een gemiddelde leestijd van bijna 4 minuten. Bijna 32% van de lezers opende het magazine een tweede keer. De pagina met het persoonlijke verhaal van een dierarts was de best gelezen pagina.

Nieuwsbrief Jong Leren

E-mail marketing is nog steeds een succesvolle manier om publiek naar je website, online magazine of ander medium te trekken. Dat merkte Jong Leren ook met de nieuwsbrief van de studiereis naar New York. Bijna 80% van de medewerkers opende de nieuwsbrief en een kwart klikte door naar het magazine.

In het voorbeeld hiernaast zie dat de nieuwsbrief zowel in de onderwerpregel als aanhef was gepersonaliseerd. Die personalisatie was ook doorgevoerd in het magazine. Zo konden we het dus niet alleen leuker maken, maar ook persoonlijker.

Magazine BGT

De afgelopen jaren is, onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een uniforme digitale kaart van Nederland ontwikkeld: de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). In het magazine blikken 11 sleutelfiguren terug op de totstandkoming van de BGT.

Het magazine bestaat uit tientallen quotes, die met name interessant zijn voor vakgenoten. In een week tijd bekeek 40% van de ontvangers 3 of meer pagina’s van het magazine. De gemiddelde leestijd was bijna 9 minuten!

BEKIJK OOK DE VOORBEELDEN VAN:

TEAM TEXTART WERKT SAMEN MET ONDER ANDERE: