Content marketeer, welke dag is het vandaag?

Column: Inhaken doe je op de juiste dag

daysoftheyear

Voor wie zich net als ik met content marketing bezighoudt, is daysoftheyear.com een must read. Inhaken op bijzondere dagen lijkt namelijk een zeer effectieve manier om je content op een frivole wijze over de bühne te gooien. Nu moet je de meeste dagen natuurlijk niet al te serieus nemen. Zo schrijf ik deze blog op Banana lovers day… Als je echter bananen verkoopt, of in de shake-industrie probeert op te vallen, dan kun je er je voordeel mee doen. Op deze dag zou je bijvoorbeeld je banana smoothie recepten extra kunnen promoten en alle banana lovers will go bananas als ze dat zien.

Duik je even iets verder in deze verrassend grappige website, dan merk je dat er voor iedereen iets te halen valt. Ook als je niets met content maken en delen van doen hebt. Zo moet ik mijn man er nog even op wijzen dat het 7 september ‘Lazy moms day’ is. In tegenstelling tot de Nederlandse moederdag in mei, hoef ik volgens deze site nu eens een dag écht niks te doen. En dat laat ik me natuurlijk geen twee keer vertellen. En lucky me: op 2 november hoef ik niet te koken. Het is dan namelijk ‘Men make dinner day’. Dit had ik eerder moeten weten.

En als je dan toch door de flink gevulde kalender bladert, dan check je natuurlijk ook even je eigen verjaardag. 23 juli blijkt ‘Peanut butter and chocolate day’ te zijn. Grappig. Hoewel, voor mij is dat het elke dag als ik mijn boterhammen smeer. Het toeval wil dat 16 september, de verjaardag van mijn – gek op kleien – dochter, ‘Play doh day’ is. Die kan haar lol niet op. Mijn man moet het met minder passende vieringen doen op 13 oktober. Tenzij hij iets ziet in ‘No bra day’.

Om een lang verhaal kort te maken, adviseer ik iedereen die werkgerelateerd ook maar iets met content publiceren te maken heeft, af en toe eens een blik te werpen op deze site. Want naast de over het algemeen belachelijke dagen, vind je er vast een paar die voor jouw organisatie zullen werken. Bedenk met je team een paar leuke inhakers en verras je publiek eens met een content-cadeautje. Misschien is dit jaar 3 december daar de uitlezen kans voor? Het is dan tenslotte ‘Make a gift day’. Al is met een old fashion pakje sturen op Sinterklaasdag natuurlijk ook niets mis.