Content vanuit drie perspectieven

Hoe je met de IK-JIJ-WIJ METHODE gevarieerde en unieke content maakt

Content vanuit drie perspectieven

Aansluiten op de wensen van je publiek. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar voor wie serieus met content marketing aan de slag wil en communicatiedoelstellingen wil halen is het een must om de klant centraal te zetten. ‘Praat’ niet (alleen maar) over jouw bedrijf, je producten of oplossingen. Kijk goed wat je publiek echt bezighoudt en raakt. En speel in op hun vragen en wensen. Zo maak je als vanzelf gevarieerde en unieke content.

IK-perspectief

Mag je dan helemaal niet meer over jezelf praten? Natuurlijk wel! Soms is dat nu eenmaal de beste manier om een boodschap over te brengen. Maak je content waarin jouw organisatie, product of dienst centraal staat, dan werk je vanuit het IK-perspectief. Je laat dan je expertstatus gelden en maakt kenbaar wat je in huis hebt. De content is vaak praktisch ingesteld en goed meetbaar met een duidelijke call to action. Hierdoor heb je vaak op korte termijn al resultaat. En hoewel emotie bij dit perspectief vaak geen grote rol speelt, kun je het ook over een andere boeg gooien en het verhaal van je organisatie vertellen. Hoe verantwoord jij onderneemt bijvoorbeeld, of wat je doet om je medewerkers een stapje harder te laten lopen voor de klant.

JIJ-perspectief

Zet de ramen regelmatig open. Door content te maken volgens het jij-perspectief, laat je zien dat je weet wat er speelt bij je publiek. Schrijf over de vragen waarmee ze zich bezighouden, zonder direct een oplossing te bieden. Haak in op trends en maatschappelijke onderwerpen die een link hebben met jouw product of dienst. Helaas is deze content minder goed meetbaar en levert het pas op middellange termijn resultaten op. Voordeel is dat je publiek je serieuzer gaat nemen, mits je kwalitatieve content levert.

WIJ-perspectief

Ga jij geen uitdaging uit de weg en heb je een lange adem? Dan is het de moeite waard om ook regelmatig vanuit het WIJ-perspectief te publiceren. Bij deze content kijk je naar fundamentele verwachtingen en behoeften van je publiek. Vermijd de grote maatschappelijke thema’s, zoals milieu, veiligheid, vrede of maatschappelijk niet en kijk ook naar wat luxe, gemak, sociale zekerheid of contact voor jouw publiek kan betekenen. Met deze content laat je zien dat je mensen begrijpt. Doe je het goed, dan willen ze bij je horen!

Ga voor de beste mix

We kennen allemaal wel iemand die het altijd alleen maar over zichzelf heeft. Over het algemeen vinden we dat niet de meest prettige gesprekspartners. Dat is precies wat er gebeurt bij organisaties die het alleen over zichzelf hebben. Met alleen content vanuit het wij-perspectief sla je de plank ook mis. Je houdt het dan bij zeer abstracte onderwerpen. Dat spreekt lang niet iedereen in je publiek aan. Door vanuit alle drie de perspectieven regelmatig te publiceren, haal je het meeste succes.

Misschien vind je dit ook interessant?