Content

STRATEGIE, MARKETING, CREATIE & DISTRIBUTIE

  • strategie

    CONTENT STRATEGIE

    Wat is het en waarom is het belangrijk?

    Als je met content marketing aan de slag gaat, ben je succesvoller als je begint met een heldere strategie. Die strategie laat zien hoe content marketing bijdraagt aan de missie, visie en doestellingen van je organisatie, afdeling of product. Een scherpe strategie maakt in de creatiefase ook duidelijk welke content niet relevant is. Het verhoogt dus de effectiviteit van al je vervolgstappen.

    De content strategie start bij de vraag wie je klant is en aan welke content hij behoefte heeft. Daarna stel je KPI’s vast, bepaal je hoe je de productie van je content organiseert, wat je meet, hoe vaak je evalueert en met welk budget je werkt. Het is een ‘handboek’ waar iedereen die werkt aan de content marketing-activiteiten op kan terugvallen.

  • SLIM DIGITALISEREN

    CONTENT MARKETING

    Wat is het en hoe zet ik het in?

    Met content marketing beantwoord je vragen van een klant en help je hem knelpunten op te lossen. Niet door te vertellen hoe goed je product of dienst is, maar door kennis weg te geven. Je laat zien dat je waardevol voor hem bent. Indirect geef je zo aan dat jij de juiste partij bent om zijn probleem op te lossen.

    De content strategie is je leidraad voor content marketing. Via een plan van aanpak kijk je nu naar communicatiemiddelen en kanalen. Bijvoorbeeld je website, Facebook of een digitale publicatie. Voor de uitwerking is het handig met een contentplanning te werken. Daarin staat overzichtelijk weergegeven wie de content maakt, welke onderwerpen aan bod komen en via welke kanalen je je publiek benadert.

    Bij content marketing vertaal je de doelstellingen uit je strategie naar concrete en eenvoudig meetbare subdoelen. Je kunt die subdoelen koppelen aan kanalen of communicatiemiddelen. Gebruik je bijvoorbeeld een whitepaper om salesleads te verzamelen, dan is een meetbaar subdoel het aantal downloads. Ook het aantal likes van een post op Facebook kan een subdoel zijn, of de bezoektijd van een online relatiemagazine.

  • verder

    HOE NU VERDER?


    Heb je je content strategie scherp voor ogen en een goed plan van aanpak voor je content marketing, dan kan ben je klaar voor het creëren, publiceren, meten en evalueren van je content.

    • De vorm die je kiest voor je content is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep. Houden ze van video, dan maak je filmpjes. Willen ze overtuigd worden, dan laat je hun peergroup of een expert aan het woord.
    • Een goede vindbaarheid is belangrijk voor je content. Bereik bepaalt grotendeels het succes. Zorg daarom dat het makkelijk deelbaar is en seo-proof.
    • Een van de mooiste aspecten van digitale content is de meetbaarheid. Je ziet al snel wat wel en niet werkt en kunt tussentijds eenvoudig zaken aanpassen. Don’t be afraid to kill your darlings.
    • Kijk bij evaluaties niet alleen naar het effect van de afzonderlijke elementen uit je contentplanning. Verlies het resultaat van je inspanningen op de lange termijn niet uit het oog. Die zijn vaak groter dan het succes van de losse elementen.

  • vormgeving

    CONTENT CREATIE

    Hoe zorg ik dat mijn content werkt?

    Je maakt relevante content door je te verplaatsen in je publiek. Bij het bepalen van je strategie en marketingaanpak heb je die in kaart gebracht met persona’s. Je weet dus wat hen bezighoudt. Bedenk dat het vaak eenvoudig is te starten met contentcreatie, maar moeilijk om het consequent en op hoog niveau vol te houden. Neem je content marketing serieus, aarzel dan niet om (bijvoorbeeld bij een te grote werkdruk) professionele hulptroepen in te schakelen.

    BEKIJK ONZE SUCCESVOLLE CASES

    Content marketing is meer dan het schrijven van een artikel of weblog. Denk ook aan infographics om (op social media) data visueel te presenteren. Of video’s waarin klanten je product of dienst uitproberen of waarin je experts interviewt. Gebruik ook zeker (eigen) foto’s die collega’s maken tijdens events of presentaties. Minder gebruikelijk, maar wellicht ook interessant om je boodschap over te brengen is een quiz of podcast. Een ander goed en effectief middel voor content marketing is een digitale publicatie of online magazine.

    BEKIJK DE VOORBEELDEN

  • distributie

    CONTENT DISTRIBUTIE

    Hoe publiceer en deel ik via de juiste kanalen?

    Naast je eigen website gebruik je social media kanalen of externe platforms om je content te delen. Kijk vooral naar kanalen waar je doelgroep al aanwezig is. Het belangrijkste onderdeel van het publiceren, is het vindbaar maken van je content. Het aantal mensen dat je bereikt en de betrokkenheid van je publiek bepaalt het succes van je inspanningen.

    Een goede manier om content te delen is via digitale publicaties. Heb je een verhaal te vertellen waarin beeld belangrijk is, dan is dit helemaal een handig medium. Je kunt digitale publicaties inzetten als whitepaper om kennis te delen, als magazine voor stakeholders, klanten of medewerkers of als brochure om je organisatie te presenteren.

    BEKIJK HIER WAT EEN ONLINE MAGAZINE KOST

  • meten

    METEN EN EVALUEREN

    Kijk naar de korte én lange termijn

    Van content marketing kun je de directe resultaten en de effecten op lange termijn meten. Concrete cijfers van verschillende activiteiten zijn natuurlijk snel te meten. Je ziet al snel welke thema’s ‘leven’ en aan welk onderwerp minder behoefte is. Gebruik die input om tussentijds accenten te leggen (bij je team van content makers), zonder af te wijken van je strategie.

    Contentmarketing is geen ‘grote stappen, gauw thuis-methode’. Het is een goede manier om voor de langere termijn je toegevoegde waarde te laten zien op het gebied van branding, binding en sales. Door goed gemaakte content gaan klanten positiever over je merk denken. Ook zorgt het dat medewerkers, klanten en stakeholders zich meer betrokken voelen bij je organisatie. En mensen die positief en betrokken zijn laten je kassa uiteraard vaker rinkelen!

without
https://textart.nl/wp-content/themes/blake/
https://textart.nl//
#EE3A43
style2
default
Loading posts...
/var/www/vhosts/textart.nl/httpdocs/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
https://textart.nl/wp-content/themes/blake
on
yes
yes
off
on
off