DIGITAAL OF PAPIEREN MAGAZINE MAKEN? WAT ZIJN DE VERSCHILLEN?

DIGITAAL OF PAPIEREN MAGAZINE MAKEN? WAT ZIJN DE VERSCHILLEN?

Persoonlijke voorkeur speelt een belangrijke rol bij de keuze tussen een digitaal of papieren magazine. Beide media kunnen namelijk prima naast elkaar bestaan. Een mooi vormgegeven en goed gemaakt papieren magazine is meer en meer een cadeautje. De afgelopen jaren zijn echter steeds meer personeelsbladen en relatiemagazines overgestapt van papier naar online. Terecht? We zetten de voordelen van online en papier op een rij.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN ONLINE?

Meer en groter beeldmateriaal

In een gemiddeld printmagazine is de tekst-beeldverhouding in het beste geval 50/50. In een doorsnee online magazine is de verhouding 30/70. Dat betekent niet alleen dat beeld een belangrijkere plaats inneemt, maar ook dat de kwaliteit ervan goed moet zijn. Foto’s worden vaak beeldvullend getoond. En dan wil je goed uit de hoek komen.

Tekstchunks

Beeld neemt een prominente plaats in. Maar tekst is nog steeds erg belangrijk in een online magazine. Online deel je een lap tekst alleen op in chunks. Dus lange teksten zijn ook online nog steeds prima, alleen moet je het anders aanbieden. Maak je online magazine leuk om te lezen met korte alinea’s en tussenkoppen.

Rijkere content

Bij print heb je alleen tekst en foto’s. Video neemt online een steeds belangrijkere rol in. Andere opties om je content te verrijken zijn animaties en audio. Uiteraard hoeft niet alles (in één keer) gebruikt te worden. Maar de mogelijkheden zijn er. Dus als je wilt, kun je het wel inzetten om lezers te prikkelen.

Meer interactiviteit

Delen van content is online gemakkelijker dan met print. Ondanks tools als Layar blijft papier tot leven brengen een lastige opgave. Filmpjes en links naar andere pagina’s in het online magazine of externe webpagina’s is eenvoudig.

Makkelijker deelbaar

Dingen die je beleeft deel je met vrienden. Dat gaat digitaal wel zo makkelijk. Een pagina, filmpje, foto uit je online magazine staat met een druk op de knop op de tijdlijn van alle social media.

Directe conversie naar webshop

Webwinkels in hetzelfde marktsegment hebben vaak moeite zich op inhoud van elkaar te onderscheiden. Bij veel producten wordt de standaardtekst van leveranciers geplaatst. Met een online magazine kun je producten een groter podium geven en direct linken naar het specifieke product in de webshop. Want een magazine is leuk, maar de kassa moet natuurlijk wel rinkelen.

Beter meetbaar

Meten is weten. Dat geldt zeker voor een online magazine. Je ziet niet alleen welke pagina gelezen wordt, maar ook wat de leestijd en -diepte is, op welke links geklikt wordt en waar de lezer afhaakt. Al deze input helpt je je magazine beter te maken en helemaal af te stemmen op de wensen en eisen van je lezers. Voor papieren magazines is dit een kostbare zaak.

Personaliseren

Lezers persoonlijk aanspreken met voor- en/of achternaam? Dat kunt je redelijk eenvoudig op meerdere pagina’s in je magazine doen. Het is zelfs mogelijk foto’s en andere data te linken aan een naam of mailadres. Zo krijgt iedere lezer een echt persoonlijk magazine in zijn mailbox.

Segmenteren

Lezers indelen in segmenten en ieder segment een eigen selectie van pagina’s mailen is online geen probleem. Je kunt voor alle segmenten dezelfde content gebruiken met hier en daar wat variatie. Maar een magazine met pagina 1, 3, 5 en 6 voor het ene segment en pagina 2, 5, 7 en 9 voor het andere segment, is ook mogelijk.

 

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN PAPIER?

Altijd en overal bereik?

Een veelgehoord argument om voor print te kiezen, is de mogelijkheid een magazine overal en altijd te kunnen lezen. Lekker met je favoriete magazine op de bank. Je hebt geen wifi of internet nodig en je hoeft niets te downloaden. Dit was tot voor kort zeker een goed argument. Maar kijk nu eens om je heen op straat, in de trein of bij je thuis. Bijna iedereen zit met een beeldscherm voor zijn of haar neus. Met databundels van (vrijwel) onbeperkte grootte is vrijwel iedereen constant online. 

Overzichtelijkheid

Bij een gedrukt magazine krijg je als lezer in een keer een overzicht van alle informatie. Alle beelden, tekst en kadertjes op een pagina zijn in een oogopslag zichtbaar. Dit is overzichtelijker, maar is het niet altijd. Een digitaal magazine is opgebouwd uit lagen. Dat betekent dat je de lezers moet verleiden om verder te lezen met kekke koppen en toffe titels.

Langere leestijd

Over het algemeen wordt aangenomen dat de leestijd van een online magazine korter is dan die van een papieren magazine. Harde cijfers ontbreken echter. Onderzoek naar het leesgedrag van individuele offline magazines is kostbaar en komt dus zelden voor. De leestijd van online magazines die wij maken loopt soms op tot wel 10 minuten.

IN 7 STAPPEN VAN PAPIER NAAR ONLINE MET JE MAGAZINE

OVERTUIGD? GA DAN IN 7 STAPPEN VAN PAPIER NAAR ONLINE MET JE MAGAZINE

Stap 1: Zet je doelstellingen (op papier)

Elke communicatiestap start met het goed op papier zetten van je doelstellingen. Wat is je strategie? Wat wil je bereiken met je magazine? Let op: informeren is een middel, geen doel. Je wilt dat klanten of collega’s iets doen met de informatie uit het magazine. Bijvoorbeeld de verkoop bevorderen of de naamsbekendheid vergroten. Denk bij doelen ook aan het genereren van leads of het verzamelen van data voor je webshop.


Stap 2: Overtuig je baas en collega’s

Niet iedereen is al overtuigd van het nut en de noodzaak van een online magazine. Wij hebben gemerkt dat onbekend onbemind maakt. Soms denkt men bij een online magazine aan een bladerbare pdf. Of een complete website. Om draagvlak voor een digitale uitgave te kweken, kun je het beste gewoon laten zien wat het is. Show, don’t tell is ons credo. Wij maken met alle plezier een demo-magazine voor je.


Stap 3: Maak een goede redactionele formule

Een succesvol magazine valt of staat met een goede redactionele formule. Alleen door je lezer (en niet je baas) centraal te stellen, krijg je een blad dat mensen graag lezen. Hoe zo’n redactionele formule eruit ziet is afhankelijk van je doelstellingen. Een magazine waarmee je producten wilt verkopen is totaal anders dan een magazine waarmee je burgers informeert over de transitie van de jeugdzorg.


Stap 4: Kill your darlings

Vergelijk de stap van een papieren blad naar een online magazine met de grote schoonmaak. Dit is een goed moment om te kijken welke rubrieken, columnisten en artikelenideeën (niet) meeverhuizen naar het nieuwe magazine. Vind je het moeilijk je favorieten de nek om te draaien? Laat je lezers dan beslissen en houd een lezersonderzoek. Vergeet daarbij niet ook kwalitatief onderzoek te doen, in de vorm van een paar 1 op 1-gesprekken met lezers.


Stap 5: Denk in content

Dit is een van de grootste hobbels die bladenmakers moeten nemen bij de overstap van print naar online. Bij papier zijn tekst en foto’s de ingrediënten voor je blad. Bij een online magazine kun je ook denken aan video, links naar andere media, slideshows en interactie met social media. Denken in content vraagt meer voorbereidingstijd en een redactie die nauw samenwerkt. De redacteur denkt niet alleen na over tekst, maar ook over beeld of video. Fotografie en video vullen elkaar aan en moeten aansluiten bij de tekst.


Stap 6: Meten is weten

Het mooie van digitale media is de meetbaarheid. Niet alleen met Google Analytics, maar ook met je gezonde verstand. Natuurlijk kun je analyses maken van het gemiddeld aantal gelezen pagina’s, de social shares, de nieuwe aanmeldingen en de tijd die bezoekers besteden aan je magazine. Maar je ziet ook welke rubrieken en artikelen goed of juist slecht gelezen of gedeeld worden via social media.


Stap 7: Van proberen komt leren

Met alle informatie die je meet, kun je na enkele edities conclusies trekken. Aan welk onderwerp moeten we meer of juist minder aandacht besteden? Hoe kunnen we met segmenteren en personaliseren de doelgroep nog beter bereiken? Kunnen we het bereik van het magazine vergroten door in- of externe promotie via e-mail, Twitter of de website?