Digitaal publiceren

STRATEGIE, CREATIE & DISTRIBUTIE

DIGITAAL PUBLICEREN: STRATEGIE

  • null

    WAT ZIJN DIGITALE PUBLICATIES?

    En wat kun je er mee?

    De term digitale publicatie is eigenlijk ontstaan omdat ‘online magazine’ de lading niet dekt. Bij een online magazine denken mensen aan een digitale Happinez of Libelle, of aan een bladerbare pdf. Ze zien een website met een tijdlijn voor zich of een beeldscherm waar vanuit alle hoeken foto’s en blokken tekst je beeldscherm in ‘vliegen’.

    Met een digitale publicatie kun je zoveel meer dan het digitaliseren van een ‘traditioneel’ magazine. Denk bijvoorbeeld ook aan brochures, handboeken, whitepapers en communicatiemiddelen voor sales en marketing.

    Natuurlijk is design daarin belangrijk. Maar een digitale publicatie gebruik je allereerst strategisch, om doelen te behalen. Meer omzet, een betere interactie of grotere naamsbekendheid. Het is een slimme manier om je middelen aan te laten sluiten bij de digitale wensen van je publiek.

    LEES HOE JE BOODSCHAP TOT LEVEN KOMT

  • MAGAZINE VAN PRINT NAAR ONLINE

    VAN PAPIER NAAR ONLINE


    Wil je je communicatiemiddelen digitaliseren? Onderzoek je de mogelijkheden van online publicaties? Het juiste moment om te digitaliseren is van veel factoren afhankelijk. Denk aan draagvlak binnen je organisatie of interne processen die aangepast moeten worden. Vaak is het verstandig te starten met een enkele publicatie. Bijvoorbeeld een jaarverslag of personeelsblad. Heb je dat in de vingers, dan kun je dat uitbouwen naar andere communicatiemiddelen.

    Op ons blog vind je veel artikelen over digitale publicaties en de voordelen van dit interactieve medium. Vind je het vooral lastig te beginnen met digitaliseren, dan helpen wij je met conceptontwikkeling, contentcreatie, de basisvormgeving en het opstellen van een goed distributieplan. Wil je daarna zelf aan de slag met je publicaties, dan blijven wij op achtergrond aanwezig voor vragen of als back-up.

    BEKIJK ONZE SUCCESVOLLE CASES

  • smooth start training

    EEN VLIEGENDE START MAKEN

    Denk aan een training of masterclass

    Wil je snel aan de slag, schrijf je dan in voor een van onze praktische trainingen. We praten je bij over wat wel en niet werkt bij digitale publicaties en je ziet waar je op moet letten als je ze zelf gaat maken. Zo beoordeel je snel of jouw team er klaar voor is.

    BEKIJK DE TRAININGEN EN MASTERCLASSES

  • online magazine naar hoger plan

    RESULTATEN VERBETEREN


    Heb je een mooi e-zine, maar wil je er meer uit halen? Vallen de statistieken je tegen? Is het lastig je organisatie een digitale mindset te geven? Soms zien we dat een organisatie na verloop van tijd stopt met online publicaties. Dan blijken de verwachtingen te hoog gespannen of de resultaten vallen tegen. Vaak zijn met wat kleine aanpassingen de prestaties echter substantieel te verbeteren.

    Ons blog staat boordevol tips om je digitale publicaties aan te scherpen en de resultaten te verbeteren. Vind je het vooral lastig handvatten te vinden voor verbetering? Dan helpen wij je bij het oplossen van de pijnpunten en stellen we samen een verbeterplan op. Wil je daarna zelf aan de slag met de verbeterpunten, dan blijven wij op achtergrond aanwezig voor vragen of als back-up.

  • co-creatie

    SAMEN INSPIRATIE OPDOEN

    Nodig ons uit voor een training of masterclass

    Wil je collega’s of je afdeling meenemen in het optimaliseren van je publicaties? Kom dan samen naar een van onze praktische trainingen. Onze ervaren bladenmakers geven tips en adviezen, toegespitst op jouw digitale publicatie(s).

    BEKIJK DE TRAININGEN EN MASTERCLASSES

DIGITALE PUBLICATIES: CREATIE

  • conceptontwikkeling

    CONCEPTONTWIKKELING


    Je wilt aan de slag met digitale publicaties. Maar waar begin je? Voor een goed concept heb je doelstellingen nodig. Dus die zetten we eerst op papier. Wat wil je bereiken met je online magazine, of digitale jaarverslag? Wanneer is een uitgave een succes? Hoe wil je naar dat succes toewerken? Vanuit de doelstellingen bepalen we wat de juiste content is en bedenken we een passende vormgeving.

    Wij zetten de ontvanger van je publicatie altijd op een voetstuk. Door te denken vanuit de lezer of kijker, maak je een digitale uitgave met relevante content. Informatie of entertainment die boeit, bindt en beklijft. We bedenken een passende bladformule en kijken samen naar rubrieken, tone of voice en invalshoeken voor artikelen. De ervaren online bladenmakers van TextArt denken graag vanaf het begin met je mee.


  • vormgeving

    VORMGEVING


    Een online publicatie maken kent een compleet ander creatieproces dan een papieren variant. Het eindresultaat is je uitgangspunt bij het maken van content. Je werkt niet met de output van de tekstschrijver en fotograaf, maar bepaalt eerst samen wat je wilt laten zien aan je bezoekers. Dat is de input waarmee de contentmakers aan de slag gaan.

    Een succesvol e-zine vereist een professionele uitstraling. Met passende en verrassende vormgevingselementen, waarmee je de lezer echt verleidt. Het team van TextArt heeft jaren ervaring met het redactionele proces. We zijn op de hoogte van wat in online magazines wel en niet werkt en kennen de software door en door. Professionele digitale publicaties, in welke vorm dan ook, liggen zo binnen handbereik.

    BEKIJK DE VOORBEELDEN

DIGITALE PUBLICATIES: DISTRIBUTIE

  • meten

    HET BEGINT MET METEN


    De distributie van je digitale publicatie begint met meten. Welke artikelen en (social media) kanalen scoren het beste? Heeft personalisatie invloed op het bereik en de leestijd? Is het handiger de content te segmenteren voor meerdere doelgroepen? De productie van een papieren blad stopt als je het naar de drukker stuurt. Bij een online magazine of andere digitale publicatie ben je pas halverwege als je op de knop ‘publish’ drukt.

    Eenmalig linken naar je publicatie vanuit een e-mail nieuwsbrief is niet voldoende. Tenminste, niet als je een maximaal bereik wilt opbouwen. Voor het opbouwen van een fanbase voor de lange termijn moet je meer tijd uittrekken. Kijk goed op welke manier je het aantal lezers en hun betrokkenheid kunt vergroten. Maak daarvoor een doordacht distributieplan, waarin je de contentstrategie terugziet.

  • distributie

    EEN DISTRIBUTIEPLAN MAKEN


    Een uitgekiend distributieplan is de eerste stap naar maximaal bereik voor je online publicatie. Hierin staat wanneer je welke actie uitvoert, om zoveel mogelijk, maar vooral de juiste bezoekers naar je e-zine te trekken. Onze checklist is een eerste aanzet.

    DOWNLOAD DE CHECKLIST

without
https://textart.nl/wp-content/themes/blake/
https://textart.nl//
#EE3A43
style2
default
Loading posts...
/var/www/vhosts/textart.nl/httpdocs/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
https://textart.nl/wp-content/themes/blake
on
yes
yes
off
on
off