DOEN: EEN ONLINE MAGAZINE PERSONALISEREN

DOEN: EEN ONLINE MAGAZINE PERSONALISEREN

Haal meer uit je online magazine door te personaliseren. Het is heel eenvoudig en maakt je uitgave een persoonlijk cadeautje. 3 ideeën die je snel kunt toepassen + 3 valkuilen

Tip 1: Eis de aandacht op

Een magazine met jouw naam op de cover voelt als een warm bad. Dit is speciaal voor jou bedoeld en dus ben je benieuwd wat er voor jou is gemaakt. Natuurlijk moet de inhoud vervolgens wel aanspreken en in de behoeften voorzien, maar de eerste stap om de aandacht van je lezer te krijgen, is gezet.


Tip 2: Personaliseer ook de e-mail(nieuwsbrief)

Een gepersonaliseerd magazine versturen via een algemene ‘bulk’ e-mail heeft geen enkel nut. Dus zorg ook dat de e-mail of nieuwsbrief met de link naar het magazine gepersonaliseerd is. Dat betekent een persoonlijke onderwerpregel en de naam van de ontvanger boven de e-mail.

  • Voorbeeld onderwerpregel e-mail:
    Maartje, onze nieuwe collectie zal jou fantastisch staan.
  • Voorbeeld aanhef:
    Hi Maartje, heb je onze nieuwe collectie al gezien? Bekijk ‘m in het magazine!
  • Voorbeeld in magazine, bijvoorbeeld op een pagina met een feedbackformulier:
    We zijn benieuwd wat je van onze nieuwe collectie vindt, Maartje. Laat je het ons weten?


Tip 3: Segmenteer 

Soms heb je informatie die voor jongeren wel interessant is, maar voor oudere mensen niet, of andersom. Of je wilt specifieke content wel aan medewerkers, maar niet aan klanten laten lezen. Dan is segmenteren een geeigend middel. Van een online magazine kun je eenvoudig bepaalde pagina’s uitsluiten voor een gedeelte van je doelgroep. Je stuurt de een pagina 1-2-5-6 en de ander bijvoorbeeld pagina 1-2-3-4.


Valkuil 1: Je beschikt niet over voldoende gegevens

Een actuele en volledige database is essentieel als je je online magazine wilt personaliseren. Begin vandaag nog met het verzamelen van e-mailadressen. Voor personaliseren heb je echter minimaal een naam nodig. Gebruik je ook de achternaam, vergeet dan niet naar het geslacht van de aanmelder te vragen. Personaliseer alleen naar de mensen die alle gegevens hebben ingevuld. Er is namelijk niets zo knullig als mannen aanspreken met beste mevrouw…, of wat dacht je van Beste Jansen Jan, klinkt ook niet echt professioneel. Je kunt veel bereiken met een personalisatieslag, maar er kan ook een boel misgaan. Testen is in dit geval dus altijd verstandig.


Valkuil 2: Je boodschap komt verkeerd over

Personaliseren is leuk en in de meeste gevallen effectief, behalve als vreemde zinnen ontstaan.

Voorbeeld:
Maak gebruik van onze slimme tool Piet.

Je kunt deze zin op twee manieren opvatten:

  • Piet wordt geattendeerd op de slimme tool.
  • De lezer kan gebruikmaken van een slimme tool die toevallig net als de lezer, ook Piet lijkt te heten.

Als de eerste optie je bedoeling is, plaats dan een komma tussen tool en Piet. Dan is duidelijk wat je bedoelt.


Valkuil 3: Overdaad schaadt

Natuurlijk is het leuk om je naam een of twee keer in een magazine te zien opduiken, maar ga er bewust mee om. Na twee keer begrijpt de lezer de bedoeling wel. Door vaker iemand bij naam aan te spreken, bereik je waarschijnlijk het tegenovergestelde effect. Verras de lezer door personalisatie toe te passen op plaatsen waar men het niet verwacht. Bijvoorbeeld bij een vraag of opmerking verderop in het magazine of bovenaan een reactieformulier.