EEN E-MAGAZINE VERSTUREN? ZO BEREIK JE MEER LEZERS!

EEN E-MAGAZINE VERSTUREN? ZO BEREIK JE MEER LEZERS!

Content-creatie en vormgeving zijn belangrijke stappen bij het maken van een online magazine. Maar hoe zorg je dat je bloed, zweet en tranen niet voor niets zijn geweest? Hoe voorkom je dat je magazine maar door een paar procent van de beoogde doelgroep wordt bekeken?

Een goed doordachte distributie is minstens zo belangrijk als het productieproces.


Voordat je je magazine verspreidt

Natuurlijk toont Google je magazine na het intypen van de juiste zoekwoorden. Maar daarmee haal je niet het maximale bereik met je magazine. Meestal is de distributie van een online magazine gekoppeld aan een e-mailnieuwsbrief. Dat lijkt hét moment van verspreiden. Maar juist voorafgaand aan die verspreiding kun je lezers al nieuwsgierig maken naar je publicatie.

  • Elke rubriek, geïnterviewde persoon of pagina levert wel een quote op die je via Facebook of Twitter alvast wereldkundig kunt maken. Werk je met Instagram, laat dan alvast de cover zien, een foto uit een reportage of wat dacht je van ‘the making of’.
  • Kijk welke interessante cijfers in je e-zine gepresenteerd worden en verspreid die alvast via social media.
  • Heb je een rubriek waarin je collega’s of klanten om hun mening vraagt? Laat dan alvast weten wat de vraag of stelling is.
  • Kondig je e-magazine een paar dagen voor publicatie al aan. Laat zien welke interessante artikelen je hebt gemaakt. Probeer daarbij zoveel mogelijk verschillende onderwerpen te laten zien.
  • Vraag vooraf of lezers zich willen aanmelden, zodat ze het online magazine automatisch in hun mailbox ontvangen.
  • Zorg dat je een goede aanmeldpagina hebt. Bedenk daarbij dat geïnteresseerden afhaken als ze een waslijst aan gegevens moeten invullen om zich aan te kunnen melden. Meer dan een mailadres en naam heb je meestal niet nodig, vraag dus ook niet meer.


Als je je magazine verspreidt

Meestal wordt een e-zine of digitaal magazine gekoppeld aan een e-mailnieuwsbrief. Daarmee verspreid je je magazine het eenvoudigst. Bij die verzending moet je op een paar dingen letten.

  • Zorg dat duidelijk is wie de afzender is. De (mobiele) ontvanger beslist in een ‘split second’ of hij je mail leest of negeert. Onbekende of onduidelijke e-mails maken uiteraard minder kans op een klik dan vertrouwde afzenders. Wek de indruk dat de afzender een persoon is, en vermijd dus dat de afzender ‘info@bedrijf.nl’ is.
  • Net zo belangrijk als de afzender is de onderwerpregel. Jouw bericht moet concurreren met tientallen andere mails. ‘Nieuwsbrief juni bedrijf X’ prikkelt niet. Je onderwerpregel moet opvallen en aanspreken.
  • Zorg in ieder geval dat je belangrijkste boodschap erin staat en spreek de lezer direct aan. Om te prikkelen kun je bijvoorbeeld een vraag stellen of een aanbod doen.
  • Zorg dat je nieuwsbrief mobiel lekker leesbaar is. E-mail wordt vaker op mobiele telefoons geopend dan op desktop computers. Moet de ontvanger moeite doen om je nieuwsbrief online te lezen, dan klikt hij weg en ben je hem kwijt.
  • Kijk waar je doelgroep zit. Denk niet alleen aan e-mail voor de verspreiding van je magazine, maar ook aan Facebook, LinkedIn of Twitter. Instagram kun je wel gebruiken om beelden uit je magazine te laten zien, maar doorklikken naar het magazine zelf kan niet.
  • Plaats in je nieuwsbrief een duidelijke call-to-action, een button waarmee de ontvanger doorklikt naar je magazine. Het is slim om naar verschillende onderwerpen in je magazine te linken. Gebruik voor elk onderwerp een aparte teaser en link naar de pagina in je magazine.
  • Plaats ook de cover in je nieuwsbrief en maak deze aanklikbaar.
  • Personaliseren is een must als je je doelgroep op een persoonlijke manier wilt aanspreken. Met mailprogramma’s als Mailchimp is personaliseren eenvoudig.


Nadat je je magazine hebt verspreid

Ook nadat je magazine verspreid is, kun je het aantal lezers van je e-zine nog laten stijgen.

  • Stuur de e-mailnieuwsbrief na een paar dagen nog een keer naar iedereen op de lijst die de nieuwsbrief nog niet geopend heeft. In de meeste mailprogramma’s voor nieuwsbrieven zijn de ‘non-openers’ gemakkelijk uit de lijst te filteren. Omdat je de mensen die de nieuwsbrief wel geopend hebben niet lastigvalt, wordt je mail niet als hinderlijk ervaren. Met een tweede mail vergroot je eenvoudig je bereik.
  • Je trekt ook extra bezoekers naar gepubliceerde magazine door een link naar het magazine te plaatsen bij jouw mail handtekening en die van je collega’s. Een aantrekkelijke teaser of prikkelende quote daagt nog meer uit tot klikken.
  • Ook na publicatie kun je nog met enige regelmaat onderwerpen, quotes en cijfers delen via social media. Of het bestgelezen artikel.
  • Denk ook aan offline media om een link naar je magazine te plaatsen. Op visitekaartjes, posters, interne media en in een papieren bedrijfsblad kun je eenvoudig verwijzen naar je online magazine.