EEN LEESBAAR JAARVERSLAG: DIT WERKT WÉL!

EEN LEESBAAR JAARVERSLAG: DIT WERKT WÉL!

Toegegeven, het jaarverslag is niet het meest sexy document dat een bedrijf kan publiceren. Maar dat komt vooral doordat veel organisaties het als verplicht nummer zien.

Omdat ze ‘nu eenmaal transparant moeten zijn’ worden de gevraagde cijfers in een document gestopt. That’s it. Grijp je dit vaste moment aan om je organisatie helder en origineel op de kaart te zetten, dan kan zo’n verslag je veel zichtbaarheid opleveren. Een perfect ‘communicatiemoment’.

Hoe? 7 tips om origineel uit de hoek te komen.


Betrek meer mensen bij je jaarverslag

Om een jaarverslag onder de aandacht te krijgen, heb je ambassadeurs nodig. Door meer mensen te betrekken bij het maken van dit document, gaat het meer leven. Mensen vertellen namelijk graag over projecten waaraan ze hebben meegewerkt. En als je stakeholders interviewt over de samenwerking met jouw organisatie, dan kun je ook extern rekenen op mensen die jouw verhaal delen.


Laat thema’s voor je werken

Wat was het woord dat het afgelopen jaar binnen de organisatie kenmerkt? Creëer een thema en hang hier het jaarverslag aan op. Woorden als innovatie, kansen, samenwerken zijn na een korte brainstorm heel creatief in te vullen. Kijk ook naar de actualiteit. Denk aan milieu, MVO, het nieuwe werken. Het zijn onderwerpen die je prima als leidraad kunt gebruiken.


Mooie praktijkverhalen in the picture

Een goed interview is een verademing naast de kale cijfers. Vraag een stakeholder over de samenwerking in het afgelopen jaar, laat drie medewerkers hun mening geven over het nieuwe meubilair dat een flinke investering was. Waarom werden die investeringen ook alweer gedaan? Waarom was de reorganisatie van die afdeling noodzakelijk en is het doel bereikt? Welke mensen verdienen extra aandacht? Laat de verhalen achter de cijfers zien. Ze maken je verslag menselijk en een stuk leuker om te lezen. Bovendien delen mensen graag hun persoonlijke verhalen op social media. Grote kans dat ze ook wat meepakken van de rest van het verslag.


Het oog wil ook wat

Beeld is belangrijk in een jaarverslag. Je kunt cijfers duiden, verhalen scherper stellen en mensen een gezicht geven. Afhankelijk van het beeld dat je wilt schetsen, kun je een professionele fotograaf inzetten. Maar kijk ook eens welke beelden er door het jaar heen geschoten worden door de medewerkers zelf. Door er een Instagram-achtige lijn in aan te brengen, volstaan zelfs snapshots van amateurfotografen. Dit vergt natuurlijk wel een tijdige voorbereiding.


Dynamische presentatie van cijfers: de infographic

Veel cijfers? Maak lijstjes, rijtjes, stip de belangrijkste aan in een jaaroverzicht. Door cijfers visueel aantrekkelijk te presenteren, worden ze beter gelezen én onthouden. Misschien gaan mensen er wel over in gesprek. Ook een goede infographic kan aanleiding zijn voor een discussie. Deze populaire manier om cijfers te presenteren laat mensen complexe cijfers ook beter begrijpen. Twee vliegen in een klap dus. In het jaarverslag van Geonovum is volop gebruik gemaakt van infographics.


Van bladerbare pdf naar responsive online magazine of website

Een papieren jaarverslag kan prima, mits je bovenstaande tips toepast. Een document met slechts de kale cijfers, belandt in het beste geval op de stapel ‘later lezen’. Ook een platte pdf zal niet vaak geopend worden. Een online variant in de vorm van een responsive online magazine kun je makkelijk bij een grote doelgroep onder de aandacht brengen. Of wat dacht je van een jaarverslag in de vorm van een website? Delen was nog nooit zo makkelijk!


Maak nieuwsgierig met een unieke ‘teaser’

Een kaart in de brievenbus met een prikkelende quote over het afgelopen jaar. Een filmpje op youtube, waarin je medewerkers en stakeholders confronteert met opvallende cijfers. Laat een unieke hashtag circuleren op Twitter om mensen alvast nieuwsgierig te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos om de publicatie van je jaarverslag alvast onder de aandacht te brengen. Maar dan moet je natuurlijk wel zorgen voor een weergaloos eindresultaat waar nog lang over gesproken wordt.