EEN ONLINE MAGAZINE MAKEN: WAT KUN JE ERMEE? 11 TIPS OP EEN RIJ!

EEN ONLINE MAGAZINE MAKEN: WAT KUN JE ERMEE? 11 TIPS OP EEN RIJ!

Een online magazine? Dat heb ik niet nodig. Ik schrijf geen artikelen en elke maand een uitgave maken, daar heb ik de tijd niet voor. Zomaar wat argumenten die wij horen om géén online magazine te maken.

Maar wij kijken natuurlijk liever naar de redenen om het wél te doen. En dat dit niet per se een periodiek hoeft te zijn, bewijzen we met deze blogpost. 11 ideeën van Team TextArt.


1. Nieuwe medewerkers informeren

Een (eenmalig) online magazine is een ideaal middel om nieuwe mensen in je bedrijf te informeren over de gang van zaken binnen de organisatie. Je laat ze op een interactieve manier kennismaken met de missie en visie. Bovendien kunt je via links wijzen op belangrijke documentatie, de (contact)gegevens van mensen bij wie je terecht kunt met vragen (bedrijfsarts etc.) en een overzicht van de arbeidsvoorwaarden.


2. Lezers warm maken voor een offline aankoop

Wat je met een online nieuwsbrief doet, kan nog beter via een online magazine: publiek verleiden je offline product te kopen. Doordat je met filmpjes, grote foto’s en relevante content een echte beleving kunt creëren, werkt een digitaal magazine nog sterker dan een actienieuwsbrief. Speel in op de belevingswereld van je lezers en overtuig ze waarom je jouw product moeten kopen in de (web)winkel.


3. Franchisenemers/klanten inspireren

Een inspiratiemagazine moet je zien als een cadeautje. Deel je nieuwe collectie kantoormeubelen, geef een voorproefje van de vloeren die binnenkort in de winkel liggen, laat zien hoe andere franchisenemers hun winkel hebben ingericht. Die echte beleving realiseer je eenvoudig met een online magazine, mits je mooie fullscreen beelden gebruikt natuurlijk.


4. Verslag doen van een event of wedstrijd

Hoe sneller je na een evenement verslag doet, hoe beter. En dat is natuurlijk het voordeel van een online magazine. Die kan nog dezelfde dag of de dag erna klaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld alle uitslagen van een belangrijk toernooi doorgeven. En wat dacht je van een fotoreportage. Alles bij elkaar al een mooi aandenken aan een leuke event.


5. Website publiceren

Misschien niet de meest voor de hand liggende manier om een website te bouwen, maar een online magazine is wel degelijk geschikt als website. Het is een mooi afgerond geheel en je kunt er heel veel kanten mee op. Zeker als je de templates optimaal benut. Het is bovendien heel eenvoudig, omdat je werkt met een zeer gebruiksvriendelijk cms. Als je bezoekers mee wilt nemen in een verhaal met een specifieke volgorde, is dit een goede tool.


6. Personeel op de hoogte houden

Een online personeelsblad is in deze tijd helemaal zo gek nog niet. Vooral als je personeelsbestand toegang heeft tot internet op kantoor. Realiseer je wel dat een papieren personeelsblad nog steeds meer gewaardeerd wordt door medewerkers en vergeet ook het thuisfront niet. Die blijven beter op de hoogte door een papieren uitgave dan middels een online editie. Het is een kwestie van afwegen en prioriteiten stellen.


7. De (week-, jaar-, maand-)cijfers presenteren

Ben je klaar met powerpoint en kun je het niet vinden met Prezi? Overweeg dan eens een online magazine als presentatietool. Je kunt het magazine na afloop direct aan de betrokkenen mailen. Grote kans dat je voorstel zeer serieus genomen wordt als je het op deze wijze presenteert! Dat geldt natuurlijk ook voor een jaarverslag in de vorm van een online magazine.


8. Instructies helder uitleggen

Zo’n pdf met de huisstijlrichtlijnen dat overal rondslingert. Vormgevers die de instructies niet op hun tablet kunnen lezen. Al dit soort probleempjes voorkom je met een interactief, responsive document. Een online magazine dus. Heel eenvoudig aan te passen en altijd actueel! Ook een handleiding maken is op deze manier zo gepiept.


9. Kennis delen en bijspijkeren

Ook voor educatieve doeleinden is een online magazine een slimme zet. Bijvoorbeeld als je mensen wilt bijscholen. Dan maak je een interactieve e-learningsmodule in de vorm van een online magazine. Wil je alleen kennis delen? Dat kan ook in deze vorm. En het handige is dat mensen het document kunnen raadplegen wanneer het hen uitkomt. Op elk gewenst device. Helemaal van nu!


10. Betrokkenheid creëren

Voor de bedrijven die er wel tijd voor hebben en die op regelmatige basis klanten willen verrassen met relevante content, is een online magazine dé manier. Maandelijks, of ieder kwartaal, dat maakt niet uit, als er maar een lijn in zit.


11. In plaats van de bedrijfsbrochure

Wil je potentiële klanten, stakeholders en andere geïnteresseerden op een originele manier laten kennismaken met jouw organisatie, maak dan een online magazine. Je kunt het eenvoudig online verspreiden via de website, social media en/of een nieuwsbrief. Bovendien kun je er van alles in kwijt. Van testimonials, interviews en foto’s, tot een filmpje, rondleiding en audiomateriaal.