EEN WEBSITE IS GEEN DIGITALE PUBLICATIE

EEN WEBSITE IS GEEN DIGITALE PUBLICATIE

We krijgen hem vaak en het is een logische. De vraag wat nu het verschil is tussen een website en een digitale publicatie.

Een begin en een eind

Je ziet veel websites die zichzelf X-magazine noemen, omdat ze een verzamelplek zijn voor alles wat met onderwerp X te maken heeft. Fashion magazine bijvoorbeeld. Voor de makers is de definitie van ‘magazine’ een verzameling van alle relevante content over het onderwerp. Voor ons als online magazine makers is een digitale publicatie iets anders. Een e-zine is een afgerond geheel, met een begin en een eind. En, als je een online magazine niet als brochure, catalogus of whitepaper gebruikt, heeft het meestal ook een cover, een inhoudsopgave en een colofon, zoals je dat wellicht ook kent uit printmedia. Niet te vergelijken met een homepage, een menu en een contact-pagina op een website.


Van links naar rechts

Verdwalen zal een lezer niet in een digitale publicatie doordat de navigatie eenduidig is: van links naar rechts door de pagina’s. Voor meer verdieping over een onderwerp scroll je naar beneden of klik je op een overlay. Door lange en korte artikelen af te wisselen, creëer je een prettig ritme om de lezer bij de les te houden.
Op een webiste zijn de paden niet altijd duidelijk of wordt de bezoeker afgeleid door niet relevante onderwerpen. Soms ervaren bezoekers een website als een doolhof en klikken ze om die reden weg.


Relevante content

Er zijn flinke verschillen tussen een digitale publicatie en website als je kijkt naar de manier waarop je content selecteert. In een e-zine bepaal jij welke content in het magazine komt en dus wat op dat moment interessant zou kunnen zijn voor de lezer. Dat kan overigens best bewerkte website-content zijn. Slim zelfs!
Op een website hebben lezers de regie. Ze zoeken, eventueel geholpen door een zoekmachine, content waarvan ze denken dat die relevant is. Door de enorme hoeveelheid informatie ervaren bezoekers op een website regelmatig een ‘information overload’. Ze vinden het lastig te bepalen wat nu echt lezenswaardig of noodzakelijk is. Bovendien staat de informatie op een website vaak verborgen tussen veel andere berichten. In een digitale publicatie ben jij de content curator en help je lezers door keuzestress te vermijden.


Halen of brengen

In dat halen en brengen van content zit ook een belangrijk verschil. Een digitale publicatie breng je via een mailing of berichten op social media onder de aandacht van lezers.
Met een website trek je actief bezoekers die jouw content interessant vinden. Naar vervolgstappen of meer informatie moet die bezoeker echter vaak wel zelf zoeken. In een digitale publicatie heb jij de inhoud bepaald die je voor de lezer relevant en interessant acht. Daar hoeft hij niets voor te doen, want voor een diepere informatielaag klikt hij op een button, scrolt hij naar beneden of gaat hij naar de volgende pagina. Zonder afgeleid te worden door zaken die er voor hem niet toe doen.


Content op een voetstuk

Als jij je ziel en zaligheid hebt gestoken in het schrijven van bijzondere verhalen, mooie artikelen en spannende filmpjes, dan wil je dat die content de aandacht krijgt die het verdient. Vooral ook omdat je weet dat er een publiek voor is. Een digitale publicatie biedt vaak meer mogelijkheden om jouw verhaal onder de aandacht van bezoekers te brengen. Bij een website heb je vaak maar een beperkt aantal sjablonen waarbinnen je informatie kunt presenteren. Een online magazine biedt tientallen basistemplates, die met een beetje creativiteit en technische kennis helemaal naar je hand zet. Verras je doelgroep dus met content zoals jij die wilt presenteren. Mooi verpakt in een unieke vormgeving is jouw magazine voor velen gegarandeerd een cadeautje!


Feiten of verhalen

Dat ‘lekker lezen’ is ook zeker een element waardoor een online magazine zich kenmerkt. De pagina’s zijn zo opgemaakt dat de lezer geprikkeld wordt en verleid. Met mooi beeld, fullcreen video, fijne typografie en slimme scanbare tekstblokken is het een totaalbeleving. Een website is vaak functioneler, je leest er meestal feitelijke informatie.
Een digitale publicatie inspireert lezers met rubrieken, verhalen en andere artikelstijlen. Je benadrukt juist de achtergrondverhalen, ondervraagt mensen over een onderwerp of vindt een scherpe mening terug in de vorm van een column.


Grenzen zijn vaag

Zowel een website als een digitale publicatie kan een bruikbaar communicatiemiddel zijn. Soms is de grens tussen de media ook vaag. Zo zijn er bedrijven die hun website maken in de vorm van een online magazine, of organisaties die hun website zo inrichten met rubrieken dat het veel weg heeft van een magazine. Het een sluit het ander overigens ook niet uit. Als je een website hebt, is het maken van een online magazine vaak makkelijker, omdat je bepaalde content misschien alleen maar hoeft te bewerken tot een magazine-artikel. En heb je al een magazine, dan vinden veel lezers het wellicht prettig om op een website iets meer feitelijke informatie terug te vinden.

Of je nu een website maakt of een digitale publicatie, houd je doel voor ogen. Een belangrijke leidraad voor ons is daarbij: een website bezoek je, een magazine beleef je!