FOTO’S MAKEN VOOR EEN ONLINE MAGAZINE: ZO HEB JE ALTIJD GESCHIKT BEELD

FOTO’S MAKEN VOOR EEN ONLINE MAGAZINE: ZO HEB JE ALTIJD GESCHIKT BEELD

Net als een redactieformule is het verstandig een plan te maken voor de fotografie van een online magazine.

Moet het magazine een ‘glossy’ uitstraling krijgen, dan zijn zelfgemaakte foto’s uit den boze. Heeft het blad een ‘voor en door medewerkers’-insteek, dan volstaan eigen foto’s prima. Probeer wel een bepaalde lijn in de fotografie aan te houden. Voor een special, bijvoorbeeld ter gelegenheid van een jubileum, de vakantie of een evenement, kun je natuurlijk van die lijn afwijken.

Bedenk per uitgave hoeveel foto’s je nodig hebt en aan welke kwaliteitseisen deze moeten voldoen. Voor een beeldvullende achtergrondfoto gelden andere specificaties dan voor een portretfoto in een kaderje.


Actuele sfeerbeelden

Sfeerbeelden van binnen en buiten een bedrijf en de omgeving zijn altijd handig om op voorraad te hebben. Maar een bedrijfspand ziet er in mooi zonlicht een stuk beter uit dan onder de donkere wolken. Zorg dus dat bij mooi weer regelmatig wat foto’s worden gemaakt. En let op dat je na een verbouwing ook wat nieuwe foto’s laat schieten.


Kant-en-klare portretten

Zeker voor personeelsbladen of zakelijke magazines, is het handig eens in de zoveel tijd foto’s te (laten) maken van alle medewerkers. Zo bespaar je kosten en heb je altijd foto’s op voorraad die geschikt zijn voor een meningen-rubriek of voor bij een interview. En je voorkomt dat mensen privé-foto’s aanleveren die niet passen bij de uitstraling van je online magazine.
Je kunt ook standaard nieuwe medewerkers laten fotograferen. Het is wel handig als één of hooguit twee personen hiervoor verantwoordelijk zijn. Zo behoud je de lijn in fotografie.


Specialisten

Fotografen hebben hun eigen specialismen. Een goede productfotograaf maakt niet per definitie een flitsende bedrijfsreportage. En iemand die prachtige portretten schiet, slaat wellicht een flater als het gaat om een dynamische modereportage. Houd hier rekening mee als je in je online magazine verschillende soorten foto’s wilt gebruiken. Bouw aan een sluitend netwerk van verschillende fotografen.


Het belang van de briefing

Een uitgebreide briefing is bij online magazine nog belangrijker dan in papieren varianten. Op een pagina van een responsive online magazine heb je namelijk vaak te maken met dynamische elementen. Zodra de pagina op een kleiner scherm wordt weergegeven, verandert de indeling van je scherm. Door van tevoren goed te overleggen met de fotograaf hoe de pagina er uiteindelijk uit komt te zien, voorkom je dat belangrijke onderdelen van de foto wegvallen.


Stockfoto’s