HOE KOM JE AAN GOEDE CONTENT VOOR JE ONLINE PERSONEELSBLAD?

HOE KOM JE AAN GOEDE CONTENT VOOR JE ONLINE PERSONEELSBLAD?

Goede content kan je magazine maken of breken. Aan het vinden en creëren ervan besteed je dus alle mogelijke aandacht. Zeker als het om een online personeelsblad gaat.

Want dan heb je te maken met tekst, foto’s en video. Hoe krijg je de beste content voor je uitgave boven water?


De makkelijke manier

Wat is de gemakkelijkste manier om content te verzamelen? Gewoon vlak voor de redactievergadering de input vergaren die afdelingsmanagers je hebben toegestuurd. Afdeling A lanceert het volgende project, afdeling B wil aandacht voor een nieuwe werkwijze en afdeling C werkt met een ander computersysteem. Grote stappen, snel klaar? Laat iedere afdeling een stukje schrijven, fotootje erbij, strik eromheen en klaar!


Een betere manier

Het is slimmer om te werken vanuit je communicatiedoelstellingen. Wanneer wil je wat met wie communiceren? Die doelstellingen zijn afgeleid van de bedrijfsdoelstellingen en niet van de doelstellingen van afdeling A, B of C. Zet, samen met de directie, duidelijk op papier waar je bedrijf voor staat, wat je wilt bereiken en waarom je dat wilt bereiken. Je redactionele peilers en de keuze voor onderwerpen zijn gelinkt aan die doelstellingen.


Voorbeeld

Stel dat ‘kennis delen’ een van je redactionele peilers is. Past dat nieuwe computersysteem van afdeling C dan in dat plaatje? Prima. Maar maak dan geen verhaal over alle nieuwe toeters en bellen van de software. Laat gebruikers van het systeem vertellen hoe ze nu sneller kunnen werken én waar ze nog tegenaan lopen. Ook het bijpassende beeld straalt kennisdelen uit en bestaat dus niet uit een verzameling wazige schermafbeeldingen.


Boven- en onderstroom

Hoe zorg je nu dat je het juiste verhaal te horen krijgt? Neem in ieder geval geen genoegen met de input die je van afdelingsleiders krijgt. Zij weten vooral wat er formeel speelt. Van de zaken die medewerkers echt bezighouden veel minder op de hoogte. Soms bereikt zulke informatie de chef helemaal niet. Staar je dus niet blind op de bovenstroom van informatie. Kijk ook naar de onderstroom. Die verzamel je bij het secretariaat van een afdeling of bij een vertrouwenspersoon, iemand die goed weet wat er speelt. Uiteraard ga je wel vertrouwelijk om met de verkregen input.


Ontsluiten en creëren van content

Als je in kaart hebt welke personen je kunt benaderen voor de boven- en onderstroom, dan begint de contentcreatie pas echt. Het eigenlijke proces bestaat uit vier fases:

  • Verzamelen
  • Filteren
  • Creëren
  • Delen

Bij het ontsluiten en creëren van goede content staan drie zaken voorop:

  • Uitvinden wat de meest relevante issues zijn binnen je organisatie.
  • Ontdekken wat voor de doelgroep de belangrijkste vragen over deze onderwerpen zijn.
  • Achterhalen wie over deze onderwerpen veel weet en er het boeiendst over kan vertellen.


Radarwerk

De sterkste contentploeg bestaat uit contentmakers, ambassadeurs en informatiebronnen. Alle ploegleden zijn daarin even belangrijk. Als een categorie ploegleden wegvalt, dan staat het hele radarwerk stil.

  • Informatiebronnen zijn een beslissende schakel in het proces. Zij kennen veel mensen en zijn de antennes van de redactie.
  • Ambassadeurs houden contact met de bronnen, filteren de informatie en spelen dat wat interessant is door naar de contentmakers.
  • Deze laatste groep zet de informatie om naar bijvoorbeeld een artikel, beeldreportage of video en bepaalt via welke media de input gedeeld wordt.


Weten wat relevant is

De informatiebronnen en ambassadeurs maken zelf geen content, maar zijn de ‘aangevers’. Dat deel van je contentploeg bestaat uit personen die:

  • veel mensen kennen binnen en buiten het bedrijf
  • weten welke producten of diensten belangrijk zijn voor de organisatie
  • een flexibele geest hebben en buiten kaders kunnen denken
  • weten wat relevant is voor de doelgroep
  • de strategie, prioriteiten en gevoeligheden van het management kennen
  • tijd willen en kunnen vrijmaken voor het vergaren van input


Kennis ‘vertalen’ naar content

Contentmakers zijn bij voorkeur communicatieprofessionals. Mensen die de inhoudelijke kennis van collega’s goed kunnen ‘vertalen’ naar content die je doelgroep graag leest en bekijkt. Heb je die mensen niet in huis, denk dan aan het inhuren van een goede tekstschrijver, fotograaf of cameraman. Hij of zij kan in een paar uur iets maken waar jij of een niet-getrainde collega veel meer tijd voor nodig heeft. Tijd die je beter kunt besteden aan zaken waar je wel goed in bent.


Persoonlijke touch

Tot slot: houd persoonlijk contact met je informatiebronnen en ambassadeurs. Even langsgaan en een praatje aanknopen is veel effectiever dan een mail sturen om te vragen naar de laatste ontwikkelingen. Bovendien hoor je bij persoonlijk contact ook regelmatig zaken die voor jou relevant kunnen zijn, maar die men liever niet op de mail zet.