HOE VIND IK GOED BEELD VOOR MIJN ONLINE MAGAZINE?

HOE VIND IK GOED BEELD VOOR MIJN ONLINE MAGAZINE?

We hebben het al vaker gezegd: een mooi en effectief online magazine bevat beeld. Veel beeld. Maar waar haal je dat vandaan? Aan welke eisen moet een foto of afbeelding voldoen voor een online magazine? En hoe zit het dan bijvoorbeeld met beeldrecht?

Bij een printmagazine moet een foto of afbeelding een bepaalde kwaliteit hebben. Een resolutie van ten minste 300 dpi bijvoorbeeld. Voor beeld dat je online gebruikt, volstaat een resolutie van 72 dpi. Dat betekent dat je dus bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk beeld van het internet kunt gebruiken voor je eigen online publicatie. Maar mag dat zomaar? Moet je ervoor betalen? Of volstaat naamsvermelding?  Het antwoord op deze vragen is vrij uitgebreid. Gelukkig stuitten we op deze blog van Instant Magazine. Een compact verhaal over beeldrecht en tips voor gratis beeld.

Maar behalve foto’s van internet ‘plukken’, zijn er natuurlijk andere manieren om beeldmateriaal te verzamelen. En daar hoef je niet per se grote budgetten voor te hebben.


Aangeleverd werk

Maak je een digitaal magazine voor en door medewerkers, dan kun je vaak toe met foto’s die mensen zelf aanleveren. Het is wel slim om vooraf duidelijke instructies te geven over bijvoorbeeld grootte en kwaliteit, soort foto (portret of juist full body), liggend of staand, lachend of serieus. Laat de geïnterviewde zien waar de foto gebruikt wordt. Een geschreven instructies spreekt meestal niet tot de verbeelding bij mensen voor wie vormgeven geen dagelijkse bezigheid is.


Beeldbank

Door de jaren heen worden vaak veel foto’s gemaakt binnen organisaties. Is er een beeldbank? Dan kun je gebruikmaken van beelden die bijvoorbeeld gemaakt zijn voor het intranet. Als werkgever is het sowieso handig om een beeldarchief bij te houden. En om regelmatig nieuwe portretten te (laten) maken van nieuwe medewerkers of foto’s van het bedrijfspand en de omgeving. Dat hoeven geen professionele foto’s te zijn, maar het is wel efficiënt als daar één of twee mensen binnen de organisatie verantwoordelijk voor zijn. Dat geldt ook voor het bijhouden van een archief. Wil je weten wie goed kan fotograferen? Dan kun je altijd een wedstrijdje uitschrijven onder het personeel.

Professionele fotografie

Heb je wél budget voor beeld, dan kun je – een deel van – de fotografie voor je online magazine uitbesteden aan een professionele fotograaf. Het hoofdartikel en de cover moeten echte blikvangers zijn, dus begin daar. Een low-budget manier is een fotografiestudent een stage-opdracht aanbieden.

Denk bij het briefen van een fotograaf aan de volgende punten:

  • Welke informatie moet de foto bevatten, welk verhaal moet de foto vertellen?
  • Wat zijn mogelijke invalshoeken?
  • Hoe moet het onderwerp gefotografeerd worden: close-up, totaal etc.?
  • Welke elementen moeten er zeker opstaan (logo’s, bedrijfsnaam, omgeving)?
  • Wel/geen actie in de foto?
  • Mag het creatief of abstract zijn?
  • Waar wordt de foto voor gebruikt (cover, spread etc.), moet er ruimte zijn voor tekst in het beeld?
  • Gaat het om een liggend of staand beeld? Voor een online magazine is liggend beeld belangrijk en veel ‘vlees’ (=ruimte om het onderwerp), omdat het beeld geschaald wordt voor verschillende formaten beeldscherm.

Zelf aan de slag

Ben je van plan zelf te fotograferen, neem ook dan bovenstaande briefingstips in je op. Voor meer tips lees je onze blog: Foto’s maken voor een online magazine: zo heb je altijd geschikt beeld. Of volg de TextArt online magazine workshop. Hierin komt onder andere aan bod hoe je foto’s geschikt maakt voor desktop, tablet of telefoon.