HOE VIND IK INTERESSANTE CONTENT VOOR MIJN ONLINE MAGAZINE?

HOE VIND IK INTERESSANTE CONTENT VOOR MIJN ONLINE MAGAZINE?

Of je nu twittert, blogt en/of een (digitaal) personeelsblad of relatiemagazine uitgeeft: het draait allemaal om de inhoud. Relevante inhoud welteverstaan. Maar waar haal je die interessante content vandaan? Van dichterbij dan je denkt. Dit zijn 10 manieren om inspiratie op te doen.

1. Het nieuws

De krant, het Journaal, nu.nl, allemaal bronnen van inspiratie. Relevante, opmerkelijke nieuwtjes kun je persoonlijk delen, maar het is leuker als je een nieuwsitem ook vertaalt naar jouw organisatie. Hoe gaat het bedrijf om met milieuzaken, welke consequenties hebben bepaalde (politieke) veranderingen voor de organisatie of wie van het personeel was er bij toen Lowlands overstroomde. Hou wel in de gaten dat je niet achter de feiten aanloopt. Als iets niet meer actueel is of als Jan en alleman er al over geblogd of getwitterd heeft, geef er dan een twist aan, zodat het wel weer actueel wordt. Of gebruik het slechts als haakje en maak er vervolgens je eigen verhaal van.


2. Youtube, Facebook, Pinterest, Instagram

Foto’s en filmpjes: niets spreekt zo tot de verbeelding als… beeld. Vraag collega’s foto’s of filmpjes te delen of gebruik ze als inspiratie voor een verhaal. Wie zit er bijvoorbeeld achter een foto (de maker)? Kun je meer vertellen of het onderwerp van een foto? Of laat gewoon weten waarom jij geraakt wordt door dat beeld.


3. De eigen organisatie

De geschiedenis van de organisatie, het pand, de omgeving, het team (persoonlijke belevenissen, brainstormsessies, kennisdelen), jaarplannen, pareltjes (nieuw werk, bijzondere producten of services), de bedrijfscultuur, kernwaarden en (business)plannen; jouw werkomgeving is een onuitputtelijke bron van inspiratie.


4. Samenwerkingspartners en klanten

Waar houden zij zich mee bezig? Met welke vraagstukken worstelen zij? Leveren zij nieuwe producten of diensten? Wat vinden zij van de samenwerking? Deel het, vertel erover of laat bijvoorbeeld zien hoe jij of jouw organisatie met de vraag van een klant is omgesprongen en wat het resultaat was.


5. Contentcuratie

Volgens sommigen een ordinaire knipselkrant, maar door veel experts gezien als een nieuwe manier van kennis verspreiden, iets waar we niet meer omheen kunnen. Wat het is? Heel kort door de bocht: het recyclen van content uit andere media. Let er echter wel op dat je niet klakkeloos een stuk tekst overneemt of artikelen herplaatst. Zorg altijd voor een context en laat zien wat je doet. Bijvoorbeeld door een eigen inleiding op het stuk. Of schrijf een eigen stuk waarin je refereert aan andere artikelen of blogs.


6. Google

Typ in Google eens lukraak een vakterm of onderwerp in waarover je iets wilt vertellen. Vaak is er al zoveel over geschreven dat je je hart op kunt halen. Je kunt die informatie prima gebruiken als inspiratiebron of achtergrond voor content die je zelf gaat maken. Voeg altijd nieuwe inzichten, actuele gebeurtenissen of extra informatie toe om het voor de lezer of kijker interessant te maken. De mogelijkheden zijn legio.


7. Volg anderen

Bestudeer hoe anderen binnen jouw vakgebied het doen en leer daarvan. Volg ze op Twitter, lees blogs en abonneer je op e-mail nieuwsbrieven. Wat voor soort onderwerpen behandelen zij? Welke insteek gebruiken zij? Wat is de toon? Wat vind je daarvan? Vaak kom je door het lezen van andermans stukken op eigen ideeën voor onderwerpen of raak je geïnspireerd om een anekdote te delen.


8. (Vak)literatuur en bladen

Vakbladen en -boeken zijn natuurlijk de ultieme bron als het gaat om de grote vakinhoudelijke ontwikkelingen. Thought leaders lichten op Youtube of Ted vaak ook een tipje van de sluier op om je zo te inspireren met hun ‘ideas worth spreading’.


9. Raadpleeg je lezers

Schrijf een prijsvraag uit, organiseer een (ronde tafel)gesprek met de doelgroep of houd een poll over een onderwerp en publiceer de uitkomst. Ook de reacties op je blog of publicatie kunnen weer aanleiding zijn voor een verhaal. Dus, gebruik ze!


10. Gebruik je netwerk

Last but not least, vergeet je eigen omgeving niet! Kijk eens goed naar de mensen uit je zakelijke of privé netwerk. Zitten daar mensen tussen met een bepaalde expertise of vrijetijdsbesteding die je als contentbron kunt gebruiken? Je netwerk is vaak groter, meer divers en interessanter dan je denkt.