hoe werkt de
content kalender

bepaal je doel, onderwerp, vorm en kanaal

wie is je klant

WAAROM EEN CONTENT KALENDER?

Een content kalender maken is meer dan het invullen van een Excel-sheet of kalender. Je geeft invulling, richting en continuïteit aan je content creatie. Het voordeel: je makkelijker welke content je inzet en in welke frequentie. 

Een handig hulpmiddel hierbij is de IK-JIJ-WIJ methode. Het helpt je te focussen op de klant, zodat je niet alleen over je eigen producten en diensten ‘praat’. 

agenda-rodebal

Start vanuit de agenda van je publiek

Trap niet in de valkuil van contant maken die alleen gaat over het nieuw product of de veranderde dienstverlening van je eigen organisatie. De agenda van je publiek bepaalt grotendeels de inhoud van je kalender. Kruip, met behulp van je persona’s, in de huid van je publiek. Zoek uit wat voor hen belangrijke momenten zijn. Lastig? Nodig collega’s met direct klantcontact uit voor een brainstormsessie. Daar hoor je:

  • Welke vragen leven bij je publiek
  • Wat de piekmomenten zijn bij klantcontact
  • Welke events, seizoenen en/of cycli belangrijk zijn in het contact
groep-team

doe het niet alleen

Een content kalender invullen is teamwork. Content marketing is geen ‘speeltje’ van de afdeling Marketing/Communicatie. Zoek daarom de samenwerking met anderen binnen je organisatie. Maak van (het produceren van) content een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Help eventueel bij het schrijven van tekst of de productie van video’s, maar trek niet alles naar je toe. 
Activeer afdelingen door de content kalender bespreekbaar te maken. Plan bijvoorbeeld wekelijks een overleg over de voortgang en ieder kwartaal over de creatie.

4 tips

4 slimme Tips

  • Speel in op de actualiteit, maar blijf flexibel. 
  • Plan zoveel mogelijk vooruit. Een handige tool is de issuekalender.
  • Oude content kun je prima hergebruiken. Recycle dus je materiaal.
  • Evalueer regelmatig je content kalender. Wat werkte wel, wat niet?

MEER WETEN OVER HET MAKEN VAN EEN CONTENT KALENDER?

werk-rode button

klant worden bij textart.
Hoe gaan we te werk?

Stap 1: Oriëntatie

Samen kijken we naar jullie huidige communicatiemiddelen en -kanalen en je (digitale) wensen en doelstellingen.

Stap 2: Analyse

De informatie uit het eerste gesprek combineren we met een analyse van jullie online zichtbaarheid. Zo maken we een grondige analyse van de huidige situatie en groeikansen voor je organisatie.

Stap 3: Presentatie

We komen bij jou op kantoor de IK-JIJ-WIJ-methode presenteren om te laten zien hoe je met content je organisatie kunt laten groeien. Je krijgt een concreet advies, toegespitst op jullie bedrijfssituatie.

Stap 4: Voorstel voor samenwerking

Na onze presentatie en jullie feedback hierop ontvang je een helder en modulair opgebouwd voorstel. We laten zien welke strategie we willen volgen, wat jullie investering is en aan welke tijdlijnen wij denken.

Stap 5: Start samenwerking

We gaan van start met een samenwerking die resultaat oplevert: je bereikt klanten echt en houdt ze langer vast, je marketinginspanningen leveren meer op en je komt gemakkelijker in contact met de juiste sollicitanten. 

SUCCESVOLLE CASES

Nieuwsbrief Jong Leren

E-mail marketing is nog steeds een succesvolle manier om publiek naar je website, online magazine of ander medium te trekken. Dat merkte Jong Leren ook met de nieuwsbrief van de studiereis naar New York. Bijna 80% van de medewerkers opende de nieuwsbrief en een kwart klikte door naar het magazine.

In het voorbeeld hiernaast zie dat de nieuwsbrief zowel in de onderwerpregel als aanhef was gepersonaliseerd. Die personalisatie was ook doorgevoerd in het magazine. Zo konden we het dus niet alleen leuker maken, maar ook persoonlijker.

Posts Vetclass op Facebook

Op vetclass, het online nascholingsplatform voor dierenartsen van Boehringer Ingelheim, staan nu zo’n 50 webinars online. Onderwerpen zijn onder andere: Asymptomatische hartaandoeningen bij honden, diabetes, BVD vaccinatie, Immunologie en pijn bij paarden.

Gemiddeld twee keer per week posten we interessante links naar de webinars. Soms in de vorm van een quiz of interessant weetje, vaak als tip of een vraag en antwoord. Met de meeste berichten bereiken we 50 – 60% van de volgers.

Magazine studiereis New York

Jong Leren is een schoolbestuur van zo’n 30 basisscholen in Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer. De schooldirecteuren en het college van bestuur gaan om de paar jaar op studiereis. Eind vorig jaar bezochten ze een aantal community schools en een congres in New York. Team TextArt maakte voor de ‘achterblijvers’ een inspiratiemagazine met voorbeelden en tips.

In de eerste weken zijn in totaal 1.551 pagina’s gelezen, met een gemiddelde leestijd van 5,03 minuten. Dat is zo’n 20% meer dan de gemiddelde leestijd van online magazines.

Jaarmagazine Arkin

Arkin is een grote ggz-instelling in Amsterdam en biedt de meest kwetsbaren in de maatschappij gespecialiseerde ggz-kennis. Stakeholders ontvangen jaarlijks een jaarverslag waarin verantwoording wordt afgelegd over de resultaten. Voor het derde jaar op rij maakten wij het jaarmagazine. Hierin is aandacht voor de blikken de speerpunten van beleid en worden kernactiviteiten verder uitgediept. Aantrekkelijk vormgegeven met veel (bewegend) beeld. 

Dat vertaalt zich in een mooie waardering. Gemiddeld zijn 12 pagina’s van het verslag gelezen, met een leestijd van ruim 13 minuten.

Zakboekje varkens

Boehringer Ingelheim geeft al jaren het Zakboek Varkens uit. Wij maakten al meerdere papieren edities en hebben dit jaar ook een digitaal boekje geïntroduceerd. De online versie is op elk device prettig leesbaar en updaten kan snel en gemakkelijk. 

Na een halfjaar was de eerste papieren oplage van 1.000 exemplaren uitverkocht. De digitale editie haalde in die tijd een paar duizend pageviews met een leestijd van bijna 5 minuten.

Personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen. Daar hoort een gezamenlijk personeelsblad bij. Samen met Annelies Kruse ontwikkelde team TextArt SAM&. In SAM& staan teamspirit, kernwaarden en verbinding voorop. Daarnaast is er een duidelijk focus op de mensen die bij HLT werken. Dat komt terug in de onderwerpkeuze, invalshoek en fotografie. 

Ruim 3/4 van alle medewerkers las de eerste SAM&. De gemiddelde leestijd was 6,5 minuut, het aantal bezochte pagina’s was 9. 

 

Magazine BGT

De afgelopen jaren is, onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een uniforme digitale kaart van Nederland ontwikkeld: de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). In het magazine blikken 11 sleutelfiguren terug op de totstandkoming van de BGT.

Het magazine bestaat uit tientallen quotes, die met name interessant zijn voor vakgenoten. In een week tijd bekeek 40% van de ontvangers 3 of meer pagina’s van het magazine. De gemiddelde leestijd was bijna 9 minuten!

De Grijper

Europees Massagoed Overslagbedrijf is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen aan de op- en overslag van kolen en ijzererts.

Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken. Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.

Quotes & Questions

QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De ongeveer 30 consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.

Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.

Vetclass magazine

Boehringer Ingelheim vindt nascholing voor dierenartsen belangrijk. Om dit te faciliteren is de website vetclass.nl opgezet. Deze website met webinars bestond 1 jaar.

In het jaarmagazine werd meer dan een derde van alle pagina’s gelezen. Dat leverde ruim 4.100 pageviews op met een gemiddelde leestijd van bijna 4 minuten. Bijna 32% van de lezers opende het magazine een tweede keer. De pagina met het persoonlijke verhaal van een dierarts was de best gelezen pagina.

BEKIJK OOK DE VOORBEELDEN VAN:

TEAM TEXTART WERKT ONDER ANDERE VOOR: