HOE WERKT DE CONTENT KALENDER​?

BEPAAL JE DOEL, ONDERWERP, VORM EN KANAAL​

wie is je klant

WAAROM EEN CONTENT KALENDER?

Een content kalender maken is meer dan het invullen van een Excel-sheet of kalender. Je geeft invulling, richting en continuïteit aan je content creatie. Het voordeel: je makkelijker welke content je inzet en in welke frequentie. 

Een handig hulpmiddel hierbij is de IK-JIJ-WIJ methode. Het helpt je te focussen op de klant, zodat je niet alleen over je eigen producten en diensten ‘praat’. 

agenda-rodebal

Start vanuit de agenda van je publiek

Trap niet in de valkuil van contant maken die alleen gaat over het nieuw product of de veranderde dienstverlening van je eigen organisatie. De agenda van je publiek bepaalt grotendeels de inhoud van je kalender. Kruip, met behulp van je persona’s, in de huid van je publiek. Zoek uit wat voor hen belangrijke momenten zijn. Lastig? Nodig collega’s met direct klantcontact uit voor een brainstormsessie. Daar hoor je:

  • Welke vragen leven bij je publiek
  • Wat de piekmomenten zijn bij klantcontact
  • Welke events, seizoenen en/of cycli belangrijk zijn in het contact
groep-team

doe het niet alleen

Een content kalender invullen is teamwork. Content marketing is geen ‘speeltje’ van de afdeling Marketing/Communicatie. Zoek daarom de samenwerking met anderen binnen je organisatie. Maak van (het produceren van) content een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Help eventueel bij het schrijven van tekst of de productie van video’s, maar trek niet alles naar je toe. 
Activeer afdelingen door de content kalender bespreekbaar te maken. Plan bijvoorbeeld wekelijks een overleg over de voortgang en ieder kwartaal over de creatie.

4 tips

4 slimme Tips

  • Speel in op de actualiteit, maar blijf flexibel. 
  • Plan zoveel mogelijk vooruit. Een handige tool is de issuekalender.
  • Oude content kun je prima hergebruiken. Recycle dus je materiaal.
  • Evalueer regelmatig je content kalender. Wat werkte wel, wat niet?

MEER WETEN OVER HET MAKEN VAN EEN CONTENT KALENDER?

SUCCESVOLLE CASES van onlne magazines

Stichting Zaadbalkanker

Ledenmagazine

Jaarlijks krijzen zo’n 700 jonge mannen de diagnose zaadbal- of teelbalkanker. Voor de patiëntenvereniging, stichting zaadbalkanker, maken we maandelijks een online magazine. Daarin staan ervaringsverhalen, expertgesprekken en handige weetjes. Via posts op Facebook en de nieuwsbrief lezen de mannen en hun naasten elke maand zo’n 2.200 pagina’s. 

HILLEGOM, LISSE EN TEYLINGEN

Gezamenlijk personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen als HLTsamen. Interne samenwerking en communicatie zijn daarbij essentieel. Samen met Annelies Kruse ontwikkelde team TextArt het personeelsmagazine SAM&. Hierin staan de medewerkers van de drie gemeenten centraal. Teamspirit, kernwaarden en verbinding zijn daarbij belangrijke invalshoeken voor onderwerpen.

stichting JONG LEREN

Magazine studiereis naar New York

Zo’n 30 basisscholen in Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer vallen onder het schoolbestuur van Jong Leren. Een innovatieve organisatie waar schooldirecteuren om de paar jaar op studiereis gaan. Onlangs bezochten ze een aantal community schools en een congres in New York. Team TextArt bedacht het concept voor een inspiratiemagazine met voorbeelden en tips voor medewerkers van de organisatie en andere geïnteresseerden.

BOEHRINGER INGELHEIM

Samen dichter bij gezondheid

Bij Boehringer Ingelheim draait het niet alleen om geneesmiddelen. Een partner zijn in de zorg, dat is het doel. In Nederland worden meerdere initiatieven gestart onder de noemer Samen dichter bij gezondheid.

Met dit online magazine laat Boehringer Ingelheim zien aan welke projecten gewerkt wordt. Van duidelijkere bijsluiters tot consumentenplatform dokter Kat en van posters in de varkenskraamstal tot een informatieplatform voor patiënten met astma en COPD.

JELLINEK

Strategische koers 2020-2024

Een strategische koers hoeft geen saai en droog document te zijn. dat bewijst Jellinek. Voor dé specialist in verslavingszorg van Nederland maakten we een mooi online publicatie. Goede foto’s, video’s en een quiz verleidde vele medewerkers tot het lezen van het document. Team TextArt verzorgde de vormgeving.

BOEHRINGER INGELHEIM

Magazine Vaccinatie App

Boehringer Ingelheim is wereldwijd een top 10 farmaceutisch bedrijf. De divisie Animal Health is de mondiale leider op het gebied van preventie en behandeling van dierziekten. Het bedrijf ontwikkelde een vaccinatie app waarmee dierenartsen bijhouden welke koeien gevaccineerd zijn. Team TextArt maakte de handleiding voor de vaccinatie app. We bedachten het concept, interviewden experts en verzorgden de vormgeving.

MINISTERIE VAN BZK

Inspiratie magazine BGT

De Basisregistratie Grootschalige Topografie, BGT, is dé digitale kaart van Nederland. Gemeenten, provincies, waterschappen, Pro Rail en andere belanghebbenden kunnen objecten en groen op een eenduidige manier vastleggen. Dit magazine biedt inspirerende voorbeelden per beleidsterrein. Het magazine wordt regelmatig aangevuld met nieuwe voorbeelden.

ARKIN

Jaarmagazine

Arkin komt met specialistische ggz-kennis op voor de meest kwetsbaren in de maatschappij. In het jaarmagazine blikt de organisatie terug. Met veel aandacht voor sociaal ondernemen, regelarme zorg, arbeidsmarktcommunicatie, onderzoek en vernieuwing. Geen saaie opsommingen en lange verhandelingen, maar kort en aantrekkelijk gepresenteerd.

MINISTERIE VAN I EN M

BGT magazine

De afgelopen jaren is Nederland letterlijk digitaal op de (topografische) kaart gezet. Dat ging niet zonder slag of stoot. In dit magazine van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blikken sleutelfiguren terug op de ontwikkeling van de Basisregistratie Grootschalige Topografie. Marèse Peters deed de redactie, TextArt bedacht het concept en verzorgde de vormgeving.

GEMEENTE RIJSWIJK

Relatiemagazine Stadsvisie 2030

Wat voor stad wil Rijswijk in het jaar 2030 zijn? Het online magazine laat het proces zien waarin de visie is ontwikkeld en geeft een visueel aantrekkelijk overzicht van de opties en mogelijkheden. Rafaël Barnhard bedacht het concept, TextArt verzorgde de vormgeving.

FORBO FLOORING

VGWM-verslag

Forbo Flooring laat in het verslag jaarlijks de prestaties zien op het gebied van veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu. Wij coördineren de productie, interviewen medewerkers, doen de eindredactie en geven het magazine vorm.

CLIPPER GIFTS

Clippper magazine

Als groothandel is relatiegeschenken wil je laten zien dat je meer in huis hebt dan een productcatalogus. Dan maak je een internationaal magazine, waarin je je verkoopteam voorstelt, klanten een podium geeft en laat zien wat de trends worden. TextArt bedacht het concept, interviewde klanten en medewerkers en verzorgde de creatie van het online magazine.

NTR

Magazine najaarsprogrammering

De najaarsprogrammering is hét visitekaartje van een omroep. Dit online magazine bevat daarom niet alleen programma-informatie, maar ook veel foto’s, video’s en leuke weetjes van NTR-programma’s.

Team TextArt werkt onder andere voor: