ik-jij-wij
methode

Stap voor stap je doelen realiseren

Communicatiedoelstellingen halen

ik-jij-wij methode

Goede content gaat verder dan ‘een verkooppraatje’ over je producten. Je wilt het niet alleen hebben over jouw organisatie, maar juist de klant centraal stellen. Je wilt je publiek informeren, vertrouwen wekken of een relatie opbouwen.
Zet je jouw product of dienst steeds centraal in je communicatie? Dan is de oplossing altijd zendergericht. Jij bepaalt de oplossing, niet je publiek. Dat kan ook anders. Door het perspectief te leggen bij de vraag uit je omgeving maak je content die gevarieerder en diverser is. En beter aansluit bij de wensen van je publiek.

ik-perspectief

ik-perspectief

Maak je content vanuit het ik-perspectief, dan staat jouw organisatie, product of dienst centraal. Je laat zien wat je te bieden hebt en dat je je vak verstaat. Je werkt vanuit de oplossing. De content heeft vaak een praktische invalshoek. Emotie speelt geen grote rol. Content die je vanuit dit perspectief maakt is goed meetbaar. Bijvoorbeeld  via een call to action. Het levert op korte termijn resultaten op.

jij-perspectief

Jij-perspectief

Bij het jij-perspectief zet je de ramen open. Je laat zien dat je de samenleving begrijpt en weet wat er speelt. Je maakt content over vragen die je publiek bezighouden, maar waarvoor jouw organisatie niet direct een oplossing heeft. Denk aan trends en maatschappelijke vragen die linken aan jouw product of dienst. Deze content is minder goed meetbaar en levert pas op middellange termijn resultaten op.

wij-perspectief

Wij-perspectief

Bij content vanuit het wij-perspectief kijk je naar fundamentele verwachtingen en behoeften van je publiek. Daarbij gaat het om grote maatschappelijke thema’s, zoals milieu, veiligheid, vrede of maatschappelijk ongelijkheid. Maar ook luxe, gemak, sociale zekerheid of contact kan zo’n fundamentele behoefte zijn die jouw organisatie kan bevredigen. Met deze content laat je zien dat je mensen begrijpt. Content vanuit dit perspectief levert pas op lange termijn resultaten op. 

wie is je klant

waarom 3 perspectieven?

Als je alleen content maakt vanuit het ik-perspectief, dan ‘praat’ je alleen over jezelf. Niemand vindt het prettig als zijn of haar gesprekspartner alleen over zichzelf praat. Alleen content vanuit het wij-perspectief is te abstract en spreekt weinig mensen aan. Een goede mix van perspectieven bezorgt je content strategie het meeste succes. 

MEER WETEN OVER de ik-jij-wij methode

SUCCESVOLLE CASES

Posts Vetclass op Facebook

Op vetclass, het online nascholingsplatform voor dierenartsen van Boehringer Ingelheim, staan nu zo’n 50 webinars online. Onderwerpen zijn onder andere: Asymptomatische hartaandoeningen bij honden, diabetes, BVD vaccinatie, Immunologie en pijn bij paarden.

Gemiddeld twee keer per week posten we interessante links naar de webinars. Soms in de vorm van een quiz of interessant weetje, vaak als tip of een vraag en antwoord. Met de meeste berichten bereiken we 50 – 60% van de volgers.

Magazine studiereis New York

Jong Leren is een schoolbestuur van zo’n 30 basisscholen in Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer. De schooldirecteuren en het college van bestuur gaan om de paar jaar op studiereis. Eind vorig jaar bezochten ze een aantal community schools en een congres in New York. Team TextArt maakte voor de ‘achterblijvers’ een inspiratiemagazine met voorbeelden en tips.

In de eerste weken zijn in totaal 1.551 pagina’s gelezen, met een gemiddelde leestijd van 5,03 minuten. Dat is zo’n 20% meer dan de gemiddelde leestijd van online magazines.

Personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen. Daar hoort een gezamenlijk personeelsblad bij. Samen met Annelies Kruse ontwikkelde team TextArt SAM&. In SAM& staan teamspirit, kernwaarden en verbinding voorop. Daarnaast is er een duidelijk focus op de mensen die bij HLT werken. Dat komt terug in de onderwerpkeuze, invalshoek en fotografie. 

Ruim 3/4 van alle medewerkers las de eerste SAM&. De gemiddelde leestijd was 6,5 minuut, het aantal bezochte pagina’s was 9. 

 

Quotes & Questions

QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De ongeveer 30 consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.

Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.

BEKIJK OOK DE VOORBEELDEN VAN:

TEAM TEXTART WERKT ONDER ANDERE VOOR: