IS EEN ONLINE MAGAZINE GOEDKOPER DAN EEN PAPIEREN BLAD?

IS EEN ONLINE MAGAZINE GOEDKOPER DAN EEN PAPIEREN BLAD?

Om de kosten te verlagen wordt een papieren blad weleens ingeruild voor een online magazine. Maar levert het altijd de gewenste besparing op?

Ja, want je drukkosten zijn nul

Afhankelijk van de oplage, kunnen de drukkosten van een uitgave flink oplopen. Stap je over van print naar online, dan levert dat een besparing op. Vooral bij magazines met veel pagina’s en een hoge frequentie of oplage kan het om veel geld gaan.


Ja, want je distributie is veel goedkoper

Bij een gedrukt blad zijn het sealen, verzendklaar maken en de porto onvermijdelijke uitgaven. Online heb je die kosten niet. Daar staan wel kosten tegenover voor de softwarelicentie en hosting. Maar die zijn bij 100 lezers even hoog als bij 10.000 lezers.


Ja, je boekt milieuwinst

In plaats van papier gebruik je bits en bytes om klanten of collega’s te informeren. Dat levert een aardige milieuwinst op. Zeker als je de transportkosten van het drukwerk en de milieubelasting van de verspreiding meerekent. Het versturen van een magazine via internet kost natuurlijk wel energie. Maar met CO2 neutrale hosting en groene stroom kun je dat goed compenseren.


Nee, want je hebt meer goede foto’s nodig

Een papieren magazine heeft vaak een tekst/beeldverhouding van 50/50. Bij een online uitgave is beeld belangrijker en is een verhouding van 30/70 gangbaar. Dat betekent dat je meer goede foto’s nodig hebt. Werk je met een professionele fotograaf, dan krijg je een hogere rekening. Werk je vooral met stockfoto’s, dan ben je meer tijd kwijt met het vinden van het juiste beeld.


Nee, want je wilt bewegend beeld gebruiken

Beleving creëren is een van de grote voordelen van een online magazine. Bewegend beeld is daar een goed hulpmiddel bij. Om een goede video te laten maken, huur je een ervaren cameraman in. Wil je zelf aan de slag, dan heb je een professionele camera en goed edit-software nodig. En ook het perfect editten van een filmpje kost tijd en dus geld. Vergeet ook niet de nodige tijd uit te trekken voor het uitdenken van een goed script en de begeleiding van de cameraman.


Nee, want de opmaak en interactie kost veel tijd

Ook al maak je gebruik van een online magazine met templates, trek voor de vormgeving maar aardig wat tijd uit. Juist in het plaatsen van links naar pop-up’s en externe websites gaat veel tijd zitten. Ook is het regelmatig passen en meten om tekst en beeld goed passend te krijgen op een tablet en telefoon.

Je budget zal vaak het uitgangspunt zijn bij de keuze tussen een online magazine en papieren blad. Vergeet daarbij niet voor wie je het magazine maakt. Zit je doelgroep wel te wachten op een online magazine? Soms is print de beste oplossing. Het is niet one size fits all, maar maatwerk.