JAARVERSLAG MAKEN: VERPLICHT NUMMER OF COMMUNICATIEKANS?

JAARVERSLAG MAKEN: VERPLICHT NUMMER OF COMMUNICATIEKANS?

Voor veel bedrijven is een jaarverslag een noodzakelijk kwaad. Ook de ontvanger wordt er vaak niet blij van. Het verdwijnt al snel in de onderste bureaulade of de papierbak. Het woord interessant of inspirerend valt zelden in combinatie met een jaarverslag. Dat kan anders!

Jaarlijks besteden hele projectgroepen en vormgevers vele uren aan het schrijven, verzamelen en designen van dit ‘moetje’. Hoeveel van deze boekwerken zullen jaarlijks direct van de brievenbus bij het oud papier belanden?


Publieksversie

Dat kan anders! Als je dit communicatiemoment goed benut, biedt een jaarverslag wel degelijk kansen voor interactie met je stakeholders. Maak bijvoorbeeld naast het boekwerk met alle verplichte gegevens ook een prettig leesbare publieksversie. Een ingekort magazine met verrassende interviews, een aansprekende vormgeving en verhalen over inspirerende projecten. Laat daarin het bedrijf en de mensen de boventoon voeren, niet de cijfers.


Interactieve elementen

Wil je het nog aantrekkelijker maken? Denk dan eens aan een online verslag. Dit interactieve document bevat verleidelijke content voor álle stakeholders. Naast interviews en fullscreen beelden, voeg je herkenbare filmpjes toe en interactieve elementen. Zo maak je van het jaarverslag een bijzonder naslagwerk waar de lezer naar uitkijkt. Met een beetje geluk delen lezers het zelfs via sociale media. Zoiets maak je met een papieren jaarverslag waarschijnlijk niet snel mee.