WAAROM JE JE PERSONEELSBLAD ONLINE NIET MOET VERSTOPPEN

WAAROM JE JE PERSONEELSBLAD ONLINE NIET MOET VERSTOPPEN

Je personeelsblad publiek toegankelijk maken, of afschermen? Dat is een dilemma waar communicatieadviseurs mee worstelen.

Een deel van onze klanten kiest ervoor de informatie uit hun online personeelsblad niet vindbaar te maken in Google. Anderen plaatsen het magazine achter een inlog, alleen toegankelijk voor personeelsleden. Toch zijn er ook redenen om je personeelsblad juist wél online te zetten.

Zo privé is de informatie niet

Wie zijn papieren personeelsblad ‘online zet’, of een online personeelsblad maakt, legt informatie op straat. Het is een veelgehoord argument om een magazine af te schermen. Maar is dit in een tijd waarin we nog weinig echt ‘privé’ kennen, geen achterhaalde gedachte? Want hoe privé is de informatie in een personeelsblad eigenlijk? En delen we niet nog veel meer op social media? Ook het papieren personeelsblad komt uiteindelijk in de papierbak (op straat). Dus wat je niet naar buiten wilt brengen, moet je ook niet in een personeelsblad zetten. Dit geldt voor offline en online.

Recruitment-instrument

De economie trekt aan en veel bedrijven hebben moeite met het vinden van geschikte medewerkers in het enorme aanbod van mensen die aan het werk willen. Deel je de succesverhalen van je organisatie met de buitenwereld, dan kan je dat ook nieuwe mensen opleveren die graag bij je willen werken. Verhalen van medewerkers trekken nieuwe medewerkers aan die bij de organisatie passen. Ook het (in je magazine) tonen van een kritische noot, laat zien dat de organisatie open staat voor afwijkende meningen. Dat trekt een bepaald type mensen aan.

Nieuwe klanten aantrekken

Bang dat de concurrent meeleest? Nergens voor nodig. Als jij niets te vrezen hebt, dan kan het de concurrent alleen maar jaloers maken. Vooral als jij ze een stap voor bent. En bovendien lezen de klanten van je concurrent misschien ook wel mee. Zien zij dat zaken bij jullie beter voor elkaar zijn, of dat jullie dingen op een slimme manier aanpakken, dan kan het je misschien wel nieuwe klanten opleveren.

Herschrijf je personeelsblad-artikelen

Wil je echt niet de verhalen uit je personeelsblad een-op-een delen? Dan kun je ook een aangepaste versie van een artikel naar buiten brengen. Je hoeft die content ‘alleen’ maar bij te werken. Een personeelsblad biedt je een flinke bron content die je op vele fronten kunt inzetten. Deel de verhalen ook op social media. Mensen zijn er dol op en het levert je veel engagement op.

Denk om privacy

Besluit je je personeelsblad online te zetten? Denk wel om de privacy van je mensen en vraag ze vooraf om toestemming. Weest transparant over wat er met het artikel of de foto gebeurt. Veel mensen zullen trots zijn dat hun verhaal verteld wordt en het wellicht ook delen binnen hun netwerk. En dat is weer goed voor de bereikcijfers van je magazine.

Benieuwd naar tips voor een goed personeelsblad? We hebben er bijna 50 op een rij gezet.

Met dank aan Edwin Vlems, onze inspiratiebron voor dit artikel.