laat content marketing voor je werken

Zo laat je content marketing voor je werken

Slimme en goede content marketing levert wat op. Daar zijn de marketing goeroes het inmiddels wel over eens. En dat hoeft in eerste instantie niet altijd geld te zijn. Content marketing kun je voor meerdere doeleinden inzetten. Hier volgen er 7, in willekeurige volgorde.

1. Traffic naar je website

Heb je interessante informatie op je website staan, maar weet je publiek dat nog te weinig te vinden? Dan is aan de slag gaan met content marketing een slimme stap. Door relevante content te plaatsen op andere kanalen, zoals Twitter, Facebook of LinkedIn, verleid je de lezers/kijkers naar je website te komen. Met die content laat je zien dat er op jouw website wat te halen is voor ze. Zorg wel dat je de belofte die je met je content wekt, ook waarmaakt op je website.

2. Leads verzamelen

Over wat nu precies een lead is, zijn de meningen verdeeld. Maar hoe je het ook went of keert en welke definitie je ook gebruikt: met content marketing creëer je nieuwe kansen. Door whitepapers te maken, of interessante e-mailnieuwsbrieven te versturen, kom je snel aan leads. Zeker als je een digitale publicatie gebruikt om deze content te presenteren. Zie elke geïnteresseerde als potentiële klant en je kunt je lol op.

3. Naamsbekendheid voor je merk (branding)

Iedere organisatie is gebaat bij meer naamsbekendheid. Maar het is soms lastig om bij je doelgroep onder de aandacht te komen. Door relevante content te maken en te posten via verschillende (online) kanalen, kun je interesse wekken. En wie weet wordt je bericht wel gedeeld. Met een beetje geluk ontstaat een sneeuwbaleffect. 

4. Meer verkoop/klanten genereren 

Hoewel dit er een van de lange adem is, is het toch goed om content marketing in te zetten voor extra omzet. Maak bijvoorbeeld een mooi magazine voor je potentiële klanten en laat zien wat jou onderscheid van de concurrent. Of zorg ervoor dat klanten terugkomen door heen steeds weer te wijzen op de kracht van jouw organisatie.

5. Nieuwe leden werven

Is jouw vereniging gebaat bij nieuwe leden, dan weet je dat mensen zich niet zomaar aansluiten. Potentiëele leden willen weten wat ze van je kunnen verwachten. Gewoon vragen of ze lid willen worden, blijkt niet altijd de beste weg. Wil je nieuwe leden verleiden en niet afschrikken, maak ze dan nieuwsgierig naar je organisatie door een serie mooie verhalen te verspreiden. En daarin mag natuurlijk best doorschemeren wie daarvoor verantwoordelijk is.

6. Engagement kweken

Het is zo’n woord dat je continu hoort in allerlei marketing plannen. Je moet werken aan engagement. Je kunt engagement tegenwoordig zelfs meten. Toch blijft het een vaag begrip. Maar als je het ziet als betrokkenheid bij/vertrouwen in je organisatie, dan kan het wel degelijk een doel zijn als je content marketing inzet. Want door je publiek regelmatige te verrassen met relevante en goede content, zal die ‘engagement-factor’ als vanzelf stijgen.

7. Personeel werven

Heb je moeite om goed personeel te vinden? Helpen de beste vactureteksten niet om potentiële medewerkers te overtuigen bij jou te komen werken? Ook dan kan het inzetten van content marketing een goede volgende stap zijn. Deel verhalen van collega’s om te laten zien wat je doet om een goede werkgever te zijn. Laat klanten vertellen wat de toegevoegde waarde is van jouw consultants. Zet je organisatie op een andere manier in de spotlight. Voor je het weet, stromen de relevante sollicitaties binnen.