MAAK IETS MOOIS VAN JE ONLINE MAGAZINE MET EEN CREATIEVE VORMGEVING

MAAK IETS MOOIS VAN JE ONLINE MAGAZINE MET EEN CREATIEVE VORMGEVING

Wie een online magazine maakt, wil dat het eerste exemplaar direct de aandacht trekt. Zorg dat de inhoud relevant is en dat je met creatieve vormgeving de show steelt. Bij deze 3 tips voor een indrukwekkende eerste editie van je online magazine.

Kijk die cover!

Hoewel de cover iets minder centraal staat dan bij een papieren magazine, is de eerste pagina van je online editie wel degelijk belangrijk. Zeker als je mensen via een e-mailnieuwsbrief verleidt je magazine te openen, is die cover je eerste indruk. En je weet wat men over die eerste indruk zegt…

Voorwaarden voor een interessante cover:

  • Een aansprekend, helder sfeerbeeld
  • Een bekend persoon trekt de aandacht
  • Prikkelende ankeilers die een klein beetje inhoud prijsgeven
  • Frisse kleuren, passend bij de huisstijl
  • Bewegend beeld (een filmpje verrast)


Verleidelijk veel variatie

Werk je met magazinesoftware op basis van templates? Varieer dan naar hartenlust, want de kijker/lezer is snel klaar als alle pagina’s er hetzelfde uitzien. Wissel een overzichtspagina af met een langer interview en schakel vervolgens over op een mooie beeldpagina. Ook in de artikelstijlen kun je variëren. Een vraag-antwoordgesprek is een manier om een interview op te tekenen, maar een filmpje trekt soms net even meer aandacht. Werkt dat ene template gewoon lekker? Dan kun je door een paar slimme aanpassingen wel twee heel verschillende pagina’s maken. Kijk maar:


Aandacht & actie

Een online magazine heeft ook een vermakelijke factor. Door je publiek iets te laten doen, blijft de boodschap beter hangen. Dat kan door leuke filmpjes toe te voegen, een spelletje te integreren of een prijsvraag uit te schrijven. Maar bovenal is aandacht heel belangrijk. Als jij zichtbaar aandacht aan je magazine en de wensen van je lezer besteedt, dan zul je dat terugzien in de statistieken.

Aandacht kun je op verschillende manieren bereiken:

  • Aandacht door vormgeving
  • Aandacht via sociale media
  • Aandacht door personaliseren