MAGAZINE NOG STEEDS EFFECTIEF COMMUNICATIE
MIDDEL

MAGAZINE NOG STEEDS EFFECTIEF COMMUNICATIEMIDDEL

Een goede klantrelatie bouw je nog altijd het beste op met een magazine. Of dat een online magazine moet zijn of een printvariant, hangt volgens recent onderzoek vooral af van de branche waarin je je bevindt.

Magazines spelen in klantcommunicatie nog altijd een belangrijke rol . Dit blijkt uit onderzoek van het Amsterdamse MediaTest. Afgelopen maanden deed het onderzoeksbureau samen met Logeion en contentmarketingbureau Scripta breed onderzoek in diverse branches, waaronder de bankensector, de zorg en goede doelen-organisaties. Een van de hoofdconclusies uit het onderzoek luidt dat print magazines een sterke positie behouden in het digitaliserende medialandschap. Maar ook digitale magazines blijken effectief.

De overige onderzochte mediums van het onderzoek laten we in dit artikel buiten beschouwing.


Digitale magazines onbekender

Over het algemeen komen meer mensen binnen organisaties in aanraking met een papieren magazines (1 op 3) dan met een digitale variant (1 op 10). De papieren versie wordt volgens het onderzoek bovendien intensiever gelezen dan een digitaal magazine. Maar ook dat verschilt per branche. De waardering van een online magazine doet echter nauwelijks onder voor die van een papieren blad (7,3 tegenover 7,5). Beide middelen worden dan ook in staat geacht een hoge mate van klanteducatie en daarmee betrokkenheid te genereren. De impact van online magazines is nu nog laag. Dit komt omdat weinig organisaties deze uitbrengen, waardoor relatief weinig Nederlanders ermee in aanraking komen. Hierdoor is de effectiviteit van online magazines ook sterker afhankelijk van de doelgroep.

Meer lezen? Het complete onderzoek kun je hier downloaden:


Print of online magazine?

Een veelgestelde vraag van bedrijven die een magazine besluiten te maken, is: maken we een online versie of een printvariant? Het antwoord op die vraag hangt logischerwijs af van je organisatie. Maar vooral ook van je klanten. Dat veel bedrijven (nog) niet kiezen voor een online magazine heeft uiteraard ook te maken met onwetendheid over dit interactieve medium en de mogelijkheden die het biedt. Bovendien zijn er nog niet veel cijfers bekend waarmee je inkoopmanagers en directeuren eenvoudig overtuigt.

Bekijk hier enkele voorbeelden van effectieve online magazines