MEER SMOESJES OM GEEN ONLINE MAGAZINE TE MAKEN

MEER SMOESJES OM GEEN ONLINE MAGAZINE TE MAKEN

Ons blog over smoesjes viel in de smaak. Blijkbaar zijn de smoesjes herkenbaar en is er behoefte aan steekhoudende cijfers om collega’s en leidinggevenden te overtuigen. Daarom doen we nog wat duiten in het zakje.

En als je wilt sparren of behoefte hebt aan grof geschut om de handen op elkaar te krijgen voor een online magazine, onze chat (rechtsonder) staat open!


“Een online magazine maken kost veel te veel tijd”

Het is waar dat in het maken van een online magazine veel tijd kan gaan zitten, maar doordat wij werken met templates kan het maken van een pagina ook zo gepiept zijn. Het is wel handig om voorafgaand een goed beeld te hebben van hoe je je idee wilt visualiseren. Dan kun je ook de juiste content verzamelen en ben je geen onnodige tijd kwijt met uitzoeken van fotografie en bijschaven van teksten etc.

Heb je niet voldoende of niet de juiste mankracht (m/v) in huis om een online magazine te maken? Kies dan de juiste partner die je werk uit handen kan nemen.

Dit zijn alvast wat tips voor een efficiënt redactieproces

“Een papieren magazine heeft meer status”

Is je magazine een cadeautje? Dan moet je ervoor zorgen dat het er ook zo uitziet. Dat kan natuurlijk met een prachtige vormgeving op mooi papier. Maar ook online kun je een hoop bereiken met de juiste middelen. Sommige mensen denken dat een papieren magazine of jaarverslag meer status heeft. Wij weten dat een goede publicatie staat of valt met de inhoud. Want als de inhoud van je papieren magazine niet relevant is, dan is de status ook ver te zoeken.

Een online magazine kun je veel ‘status’ meegeven door je huisstijl op de juiste manier door te voeren, interessante (en voor je lezers relevante) artikelen te schrijven en mooie beelden te gebruiken. Dat het magazine op alle schermen prettig leesbaar is, zullen je lezers extra waarderen.

Lees meer over de verschillen tussen print en online

“Online magazines kun je niet makkelijk archiveren”

Natuurlijk kun je ook online magazine een bewaar- en archieffunctie geven. We leggen je graag uit welke manieren daarvoor zijn en wat past bij jouw organisatie. Bovendien is een digitaal magazine extra eenvoudig te doorzoeken.

Bij de online magazines die wij maken, is een editiebutton standaard. Je kunt zelf bepalen of je die ‘aan’ of ‘uit’ zet. ‘Aan’ betekent dat de lezers alle eerder verschenen edities kan openen. Maar je kunt vanuit een artikel of onderwerp ook linken naar specifieke publicaties die eerder zijn verschenen. Dat is heel wat anders dan hele jaargangen doorploeteren naar relevante artikelen.

“Mijn collega’s houden niet van veranderingen”

Tja, dan is er werk aan de winkel. Misschien kun je hen overtuigen met een demo-magazine? Wij merken dat mensen sneller overtuigd zijn als ze zien wat allemaal mogelijk is. Bovendien verschilt het maken van een online magazine niet wezenlijk van het papieren productieproces. Dat leggen we je graag uit tijdens een (incompany) workshop.

Let wel, de organisatie moet klaar zijn om ‘online’ te gaan, in die zin dat de technische voorwaarden aanwezig zijn en lezers ook voldoende online oriëntatie moeten hebben.

“En dan belandt het online magazine zeker in de ongewenste post?”

Het verzenden van een papieren magazine geeft natuurlijk geen garantie dat die niet in de prullenbak belandt of direct bij het oud papier gegooid wordt.

Het verspreiden van een online magazine kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Als je die verstuurt via bijvoorbeeld Mailchimp, dan is de kans dat de mail in de spambox terecht komt niet zo groot. Maar je kunt je e-zine ook op andere manieren onder de aandacht brengen.

Bekijk hier hoe jouw online magazine wél gelezen wordt

Het handige van een online magazine is dat je precies kunt nagaan wie het magazine heeft geopend. Degenen die dat nog niet hebben gedaan, kun je een reminder sturen.

Geef je online magazine een paar edities de tijd om opgepikt te worden. Trek niet te snel conclusies als het aantal lezers achterblijft bij je verwachtingen en vergelijk geen appels met peren. Zorg ook voor een aanmeldformulier, zodat mensen die niet in je e-mailbestand zitten zich kunnen aanmelden voor de volgende editie.

“Wij hebben al een bladerbare pdf”

En, leest zo’n letterlijke kopie van je papieren magazine ook prettig op een beeldscherm? En die groeiende groep mobiele lezers, kan die de pdf ook openen? Een van de verschillen tussen online magazine en bladerbare pdf is de ‘reponsiveness’. Een online magazine past zich aan het scherm aan en is dus op elk device prettig leesbaar. Een pdf moet je vaak met je vingers uitzoomen en dan is het nog maar de vraag of mensen het prettig vinden. Gemak dient de mens.

“Mijn baas ziet er de meerwaarde niet van in”

En wat vinden je lezers/collega’s/klanten/stakeholders? Natuurlijk is het fijn als je je leidinggevende mee hebt om een online magazine te ontwikkelen. Geloof jij wel in online magazines, verzamel dan argumenten die je baas overtuigen. Laat onze succesvolle cases of voorbeelden maar eens zien. Ook komen we graag langs voor een kennissessie. Dan zetten we alle mogelijkheden op een rij. Want een online magazine is meer dat een ‘magazine’

“We hebben al een website”

Dat horen we vaker. Het belangrijkste verschil tussen een website en een online magazine is de manier waarop je informatie presenteert. Een website is meestal functioneel. Alle informatie over het bedrijf(sonderdeel) of onderwerp wordt min of meer op dezelfde manier aangeboden. Bovendien is een website ‘oneindig’. Je kunt blijven klikken in het web van pagina’s. Wel moet je je lezers naar je toe trekken.
Met een online magazine kun je je content via wel dertig verschillende sjablonen presenteren. Dat zorgt ervoor dat jouw ideeën en doelstellingen leidend zijn en je niet beperkt worden tot de opvattingen van de websitebouwer. Een online magazine is een afgerond geheel, dat de lezer van begin tot eind kán lezen. De volgende editie verras je hem met nieuwe content, die je naar de lezer toebrengt via bijvoorbeeld een mailing, of een bericht op social media.

Meer weten over het verschil tussen een magazine en een website? Lees dan dit blog

“Worden online magazines überhaupt gelezen?”

Het lezen van een magazine staat of valt met de inhoud. Dat geldt voor online én print. Als het met de inhoud goed zit, als die relevant is, verrassend en aantrekkelijk geschreven, dan komen die lezers vanzelf. Helemaal als je ze aanjaagt met prikkelende quotes via social media, of een activerende e-mail om je nieuwe magazine aan te kondigen. Soms is één unieke rubriek of een interview met de goeroe uit je vakgebied het enige dat je nodig hebt om mensen naar je magazine te trekken.

Hier lees je hoe je meer lezers trekt