ONLINE MAGAZINES IN HET ONDERWIJS: 5X VERRASSEND COMMUNICEREN MET VERSCHILLENDE DOELGROEPEN

ONLINE MAGAZINES IN HET ONDERWIJS: 5X VERRASSEND COMMUNICEREN MET VERSCHILLENDE DOELGROEPEN

Online magazines zijn in veel sectoren op verschillende manieren in te zetten. Hier staat het onderwijs centraal. Want in deze sector liggen volop kansen om effectief te communiceren met verschillende doelgroepen.

Zeker nu jongeren steeds meer mobiel georiënteerd zijn, is een responsive online magazine hét medium om ze te bereiken en informeren.


1 Meerdere doelgroepen benaderen

Niet alleen studenten en potentiële studenten bereik je snel en eenvoudig met een online magazine. Ook medewerkers kun je op deze manier de informatie sturen die ze nodig hebben. Denk aan een personeelsmagazine, of meer informatie over een personeelsevent of congres. Met name grote organisaties als universiteiten, hbo’s en mbo’s kunnen zo efficiënt en interactief medewerkers bereiken. Ook een verhuizing of andere organisatie-ontwikkeling is in no time gepubliceerd of aangekondigd.

Je kunt content voor verschillende doelgroepen maken, denk aan collega’s van een andere vestiging, sectie of vakgroep. Elk segment ontvangt zijn eigen informatie. Weten hoe dat werkt? Lees het blogbericht over segmenteren en personaliseren.


2 Een speciale sector benadrukken/uitlichten

Wil je meer aandacht voor technische opleidingen? Is de zorgsector toe aan een boost, of wil je de communicatie-opleidingen promoten? Dan kun je met een online magazine een mooie eerste stap zetten. Via interviews met studenten en het werkveld en video- of foto-reportages verleid je studenten voor deze opleidingen te kiezen.


3 Geen papieren, maar online opleidingsbrochures

Tijdens een open dag deel je geen stapels brochures meer uit: studenten en hun ouders krijgen alle informatie digitaal. Na een inschrijving of aanmelding kun je op basis van een keuze direct de juiste online brochure(s) mailen. Geen gesjouw met boekjes die snel verouderen, en ook nog eens goed voor het milieu. Wil je ouders of de studenten toch iets tastbaars meegeven, dan kun je er ook voor kiezen een papieren factsheet te maken, waarin je verwijst naar de online brochure.

Handig: online brochures kun je altijd tussentijds actualiseren en updaten. Je blijft niet meer met restanten zitten en je doelgroep heeft altijd de juiste en actuele informatie.


4 Stakeholders op de hoogte brengen

Onderwijsorganisaties hebben nogal wat stakeholders die ze op de hoogte willen, of moeten houden. Denk aan de Onderwijsinspectie, gemeenten en stagebedrijven. Al deze organisaties kun je eenvoudig bereiken met een online magazine. Bijvoorbeeld door ze het jaarverslag te sturen, of alleen het gedeelte daarvan wat ze nodig hebben. Ook nieuws en cijfers kun je op een aantrekkelijke manier presenteren, delen en eenvoudig actualiseren.


5 Basisonderwijs: bovenschools kennis delen

De bovenstaande ideeën zijn vooral toepasbaar in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs. Maar ook het primair onderwijs kan goed met online magazines uit de voeten. Bovenschools kennis verzamelen en delen wordt zo heel eenvoudig. Denk aan werkgroepen en commissies die informatie snel en gemakkelijk delen met collega’s van andere scholen, of binnen het samenwerkingsverband. Want door kennis te delen, voorkom je dat iedereen het wiel opnieuw moet uitvinden. Wel zo efficiënt voor een sector waar werkdruk een grote rol speelt.


Tip: Ontdek de talenten van studenten

Een onderwijsomgeving is de perfecte plek om talent te ontdekken en te erkennen. Vraag de hulp van studenten voor het maken van unieke content. Laat hen een filmpje monteren, geef ze een uitdagende stage-opdracht om de school mooi neer te zetten, of schrijf een prijsvraag uit voor de mooiste foto’s en vraag om snapshots van bijzondere lessen of colleges. Kortom, wees creatief binnen een goed uitgedacht concept. Dan is een online magazine zo gemaakt.

Een voorbeeld?

Bekijk ons demo-magazine voor een fictieve mbo, afdeling techniek.