PAPIEREN UITGAVE TE DUUR? GA DIGITAAL MET EEN ONLINE MAGAZINE!

PAPIEREN UITGAVE TE DUUR? GA DIGITAAL MET EEN ONLINE MAGAZINE!

Communicatieafdelingen moeten meer doen met minder geld. Het is logisch dat je dan de kosten afzet tegen de effectiviteit van je communicatiemiddelen. Voor zover die natuurlijk meetbaar zijn.

Het bereik van papieren media is lastig te meten. Met online media kun je dat gemakkelijk en exact zien. Zo zijn er nog een aantal andere overwegingen die je mee kunt nemen als je overweegt over te stappen van print naar online.


Besparen (op het milieu)

Besparen op je communicatiemiddelen is natuurlijk mooi. Vooral als je die winst kunt realiseren op het gebied van financiën én milieu. Online media kosten geen drukinkt en papier. Je hebt dus geen drukkosten en spaart het milieu. Natuurlijk gebruiken computers en het internetverkeer wel veel stroom. Maar die kun je groen inkopen. Ook qua distributie en porto is het nodige te winnen. Hoe voordelig verspreiders hun tarieven ook maken, het versturen van een e-mail is altijd goedkoper.


Winst door hergebruik

Door slimmer om te gaan met bestaande content, kun je indirect ook geld en tijd besparen. Tekst, foto’s en video’s die je in andere media plaatst, zijn in een online magazine gemakkelijk te recyclen. Misschien dat je hier en daar iets aan moet passen, maar de basis is er al. Denk bijvoorbeeld aan een video die door de HR-afdeling is gemaakt voor de werving van nieuwe collega’s. Het is een kleine moeite bepaalde scenes uit dat filmpje anders te rangschikken en voor je magazine te gebruiken.


Copy-paste van pagina’s

Als je eenmaal voor een online-tool kiest, is copy-paste naar een ander online medium een koud kunstje. Je kunt snel een gemakkelijk pagina’s uit je online relatiemagazine herplaatsen in bijvoorbeeld online brochures of het digitale jaarverslag.


Meten = weten

Dat je van je website precies kunt terugzien hoe bezoekers je website gebruiken, is wel bekent. Google Analytics is echter ook te gebruiken voor je online magazine. Dus inzicht in bijvoorbeeld de bezoekersstroom, het aantal gelezen pagina’s en de leestijd zijn eenvoudig te achterhalen. Die informatie geeft je inzicht in de wensen en behoeften van klanten en prospects. Daar kun je je voordeel mee doen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.


Segmentatie zorgt voor relevantie

Veel bedrijven hebben veel kennis in huis. Hoe zorg je ervoor dat die kennis bij de juiste geïnteresseerde beland? Door te segmenteren. Met een digitale uitgave is het eenvoudig om specifieke informatie aan vooraf gedefinieerde doelgroepen te koppelen. Niet iedereen krijgt dus meer alle informatie. Alleen de berichten die voor hem of haar relevant zijn, worden opgenomen in zijn of haar editie.


Persoonlijke aandacht

Veel mensen bloeien op van persoonlijke aandacht. Die kun je ze zowel op papier als digitaal niet geven. Maar met een online magazine kom je wel dichtbij het gevoel van persoonlijke aandacht. Bijvoorbeeld door lezers met hun voor- en/of achternaam aan te spreken. Of door persoonlijke interesses, foto’s en voorkeuren te verwerken in je magazine. Maar ook het magazine koppelen aan het LinkedIn-profiel van de lezer is een effectieve optie.