content
publi­­ceren­­­

Laat je verhaal tot leven komen

wie is je klant

HOE, WAT, WAAR EN WANNEER?

Hoe, waar en wanneer je je content ook publiceert, het werkt fijner als je een content kalender gebruikt. Hiermee heb je een handig (jaar)overzicht en deel je je content in naar vorm, inhoud en kanaal.

Wat je publiceert is afhankelijk van de doelstellingen van je organisatie. Wat speelt er en waarmee kun je je publiek binden en boeien? Is dat duidelijk, dan verdeel je je content in pijlers, belangrijke thema’s en onderwerpen. Pas als je de content in de juiste verhouding aanbiedt ontstaat herkenbaarheid bij je publiek. 

Leren van je ervaringen is belangrijk bij het publiceren. Waar is belangstelling voor? Welk onderwerp leeft en wat blijkt het beste moment te zijn voor publicatie. Door alles te analyseren scoren je publicaties steeds beter.

vanpapier naaronline

VAN PAPIER NAAR ONLINE

Wil je je communicatiemiddelen digitaliseren? Onderzoek je de mogelijkheden van online publicaties? Dit is van veel factoren afhankelijk. Denk aan draagvlak binnen je organisatie of interne processen die aangepast moeten worden. Vaak is het verstandig te starten met een enkele publicatie. Bijvoorbeeld een jaarverslag of personeelsblad. Heb je dat in de vingers, dan kun je dat uitbouwen naar andere communicatiemiddelen.

Op ons blog vind je veel artikelen over digitale publicaties en de voordelen van dit interactieve medium. Vind je het lastig te beginnen met digitaliseren, dan helpen wij je graag verder.

digitale publicaties

DIGITALE PUBLI­­CATIES­­ gebruiken

Met een digitale publicatie breng je op een slimme manier content onder de aandacht van je publiek. De term digitale publicatie is eigenlijk ontstaan omdat ‘online magazine’ de lading niet dekt. Bij een online magazine denken mensen aan een digitale Libelle of een bladerbare pdf. Ze zien een website met een tijdlijn voor zich of een beeldscherm waar vanuit alle hoeken foto’s en blokken tekst je beeldscherm in ‘vliegen’.

Met een digitale publicatie kun je zoveel meer dan het digitaliseren van een ‘traditioneel’ magazine. Denk bijvoorbeeld ook aan brochures, handboeken, whitepapers en communicatiemiddelen voor sales en marketing.

Natuurlijk is design daarin belangrijk. Maar een digitale publicatie gebruik je allereerst strategisch, om doelen te behalen. Meer omzet, een betere interactie met je publiek of grotere naamsbekendheid. Het is een slimme manier om je communicatiemiddelen aan te laten sluiten bij de digitale wensen van je publiek.

vliegende start

training of master­class­: MAAK EEN of doe samen inspiratie op

Wil je snel aan de slag, schrijf je dan in voor een van onze praktische trainingen. We praten je bij over wat wel en niet werkt met content marketing en bij digitale publicaties. Waar moet je op letten als je ze zelf gaat maken? Zo beoordeel je snel of jouw team er klaar voor is.

Wil je collega’s of je afdeling meenemen in het optimaliseren van je publicaties? Boek dan een maatwerk training bij jou op kantoor.

statis

RESULTATEN VERBETEREN

Ben je goed op weg met je publicaties, maar wil je er meer uit halen? Vallen de statistieken je tegen? Is het lastig je organisatie een digitale mindset te geven?

Ons blog staat boordevol tips om je digitale publicaties aan te scherpen en de resultaten te verbeteren. Vind je het vooral lastig handvatten te vinden voor verbetering? Dan helpen wij je bij het oplossen van de pijnpunten en stellen we samen een verbeterplan op. 

distributie

STAPPENPLAN DOWNLOADEN VOOR DE DISTRIBUTIE VAN JE DIGITALE PUBLICATIE

Maak voor een digitale publicatie altijd een doordacht distributieplan, waarin je de contentstrategie terugziet. Zo’n uitgekiend plan is de eerste stap naar maximaal bereik voor je online publicatie. Hierin staat wanneer je welke actie uitvoert, om zoveel mogelijk, maar vooral de juiste bezoekers naar je e-zine te trekken. Ons stappenplan is een eerste aanzet.

MEER WETEN OVER content publiceren?

SUCCESVOLLE CASES

Zakboekje varkens

Boehringer Ingelheim geeft al jaren het Zakboek Varkens uit. Wij maakten al meerdere papieren edities en hebben dit jaar ook een digitaal boekje geïntroduceerd. De online versie is op elk device prettig leesbaar en updaten kan snel en gemakkelijk. 

Na een halfjaar was de eerste papieren oplage van 1.000 exemplaren uitverkocht. De digitale editie haalde in die tijd een paar duizend pageviews met een leestijd van bijna 5 minuten.

Posts Vetclass op Facebook

Op vetclass, het online nascholingsplatform voor dierenartsen van Boehringer Ingelheim, staan nu zo’n 50 webinars online. Onderwerpen zijn onder andere: Asymptomatische hartaandoeningen bij honden, diabetes, BVD vaccinatie, Immunologie en pijn bij paarden.

Gemiddeld twee keer per week posten we interessante links naar de webinars. Soms in de vorm van een quiz of interessant weetje, vaak als tip of een vraag en antwoord. Met de meeste berichten bereiken we 50 – 60% van de volgers.

Personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen. Daar hoort een gezamenlijk personeelsblad bij. Samen met Annelies Kruse ontwikkelde team TextArt SAM&. In SAM& staan teamspirit, kernwaarden en verbinding voorop. Daarnaast is er een duidelijk focus op de mensen die bij HLT werken. Dat komt terug in de onderwerpkeuze, invalshoek en fotografie. 

Ruim 3/4 van alle medewerkers las de eerste SAM&. De gemiddelde leestijd was 6,5 minuut, het aantal bezochte pagina’s was 9. 

 

Quiz QSN personeelsblad

QSN vierde haar 10 jarig bestaan met een trip voor alle medewerkers naar Sorrento. Voor het personeelsblad Q&Q zochten we naar een leuke manier om hierop terug te blikken. Het werd een quiz met 10 vragen over onder andere de Vesuvius, de voetbalclub van Sorrento en het juiste recept voor pizzabeslag.

Bijna alle consultants deden mee. Ze maakten kans op een meegebrachte fles van wijngaard Cantina del Vesuvio.

Magazine studiereis New York

Jong Leren is een schoolbestuur van zo’n 30 basisscholen in Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer. De schooldirecteuren en het college van bestuur gaan om de paar jaar op studiereis. Eind vorig jaar bezochten ze een aantal community schools en een congres in New York. Team TextArt maakte voor de ‘achterblijvers’ een inspiratiemagazine met voorbeelden en tips.

In de eerste weken zijn in totaal 1.551 pagina’s gelezen, met een gemiddelde leestijd van 5,03 minuten. Dat is zo’n 20% meer dan de gemiddelde leestijd van online magazines.

Magazine BGT

De afgelopen jaren is, onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een uniforme digitale kaart van Nederland ontwikkeld: de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). In het magazine blikken 11 sleutelfiguren terug op de totstandkoming van de BGT.

Het magazine bestaat uit tientallen quotes, die met name interessant zijn voor vakgenoten. In een week tijd bekeek 40% van de ontvangers 3 of meer pagina’s van het magazine. De gemiddelde leestijd was bijna 9 minuten!

BEKIJK OOK DE VOORBEELDEN VAN:

TEAM TEXTART WERKT ONDER ANDERE VOOR: