SCHRIJVEN VOOR ONLINE MAGAZINES: 10 TIPS

SCHRIJVEN VOOR ONLINE MAGAZINES: 10 TIPS

Schrijven voor online magazines heeft veel weg van schrijven voor het web. Toch is kort, korter, kortst niet altijd het credo. Zie je tekst als een piramide en begin met de essentie (de top). Die bouw je steeds verder uit naar beneden.

Houd onze tips bij de hand tijdens het schrijven.


Een goede voorbereiding

Voor wie schrijf ik dit artikel? Heeft deze lezer net zoveel kennis van zaken als ik? Hoeveel tijd heeft de lezer? Wat moet de lezer in ieder geval weten (centrale boodschap/vraag). Dat zijn vragen die je jezelf stelt, voordat je een tekst op papier zet. Maak hier ook gerust aantekeningen van. Dat helpt je aan het einde om je tekst te controleren.


Val met de deur in huis

In een online magazine heb je geen tijd te verliezen. Je moet de lezer direct in je greep krijgen. Begin dus met de belangrijkste informatie. Bereid de lezer voor op wat komen gaat met een korte, aantrekkelijke inleiding en een kop die de lading dekt.
In het vervolg kun je steeds meer informatie prijsgeven aan de écht geïnteresseerde lezer. Diegene kiest er zelf voor om verder te lezen, dus verwacht dat ook. Op deze manier kun je zelfs een ‘longread’ goed kwijt in een online magazine. Hiervoor geldt wel: met mate en wissel af tussen korte en lange teksten om de aandacht van de lezer vast te houden.


Scanbare ‘chunks’

Ook in de tekst na het intro is het slim om de pagina op te delen in korte blokjes. Chunks worden dit ook wel genoemd. De lezer ‘scant’ snel welke informatie interessant is.

Inhoudelijke en/of prikkelende tussenkoppen
Zorg ook dat elke chunk een prikkelende tussenkop heeft. Hierdoor geef je de lezer richting en verleid je hem verder te lezen. Zorg wel dat de tussenkopjes duidelijk zijn en passen bij de belevingswereld van de lezer. ‘Algemeen’ is nietszeggend en ‘Innovatie’ wellicht te algemeen. Wees concreet en zorg dat je iets prijsgeeft uit de tekst, zoals ‘Verdere daling aantal ongevallen’, of ‘Software laat ons efficiënt werken’.


Opsommingen zijn prettig

Lijstjes, rijtjes, feitjes. Lezers zijn er gek op. Geef ze ook als zodanig vorm door er cijfers of bullets voor te zetten. Herkenbaar voor de lezer en je trekt de aandacht!


Ga slim en zuinig om met pop-ups

Pop-ups zijn niet altijd favoriet. Zeker niet als je ze te pas en te onpas inzet. Ga daarom slim om met pop-ups door ze alleen met toegevoegde waarde te gebruiken.


Kies mooie quotes om doorlezen te stimuleren

Zeker in een lang interview wil je de aandacht van de lezer vasthouden. Door alvast een mooie, indrukwekkende of aansprekende quote prijs te geven lukt dat beter. Je maakt de lezer nieuwsgierig over de context waarin dat gezegd is.


Help de lezer een handje

Op die manier kun je ook omgaan met cijfers in een serie grafieken. In een oogopslag is niet altijd duidelijk wat de cijfers in een staafdiagram betekenen. Pik er een bijzonder resultaat uit en maak er een quote van of een vergelijking die tot de verbeelding spreekt. Dat versterkt het effect van de grafiek. Zo help je de lezer die weinig tijd heeft, en de lezer die iets minder afweet van de materie waarover je schrijft.


(Interne) links voor meer informatie

Weet je dat ergens anders in het magazine meer wordt verteld over een onderwerp? Ga dan niet twee keer hetzelfde vertellen, maar link door naar de juiste pagina. Linken naar een interessante externe pagina op internet kan natuurlijk ook. Tip: laat de link wel in een nieuw venster openen.


Schrijf helder, beknopt en foutloos

Wat voor alle teksten geldt, geldt ook voor teksten in online magazines. Schrap overbodige zinnen, schrijf to the point en zorg dat je spelling en grammatica in orde is. Twijfel je? Schakel dan een eindredacteur in. Deze persoon zorgt voor de puntjes op de i én een prettig leesbare tekst. Iemand die goed is in Nederlands (je tante, buurman, collega), is namelijk niet per definitie een goede tekstschrijver.


Check je doelstelling

Voor het schrijven heb je voor jezelf een aantal belangrijke zaken afgesproken. Check altijd even of je je hier voldoende aan hebt gehouden. Vraag ook een collega/partner je tekst even te lezen en de centrale boodschap te filteren. Is het gelukt?