STAPPENPLAN MAKEN VOOR EEN E-ZINE DAT GEZIEN MAG WORDEN

STAPPENPLAN MAKEN VOOR EEN E-ZINE DAT GEZIEN MAG WORDEN

Content genoeg, interessante invalshoeken in overvloed en aan mankracht geen gebrek? Dat klinkt bijna als een ideale situatie. Maar we horen regelmatig dat het maken van een aantrekkelijk e-zine nog niet zo eenvoudig is.

Want hoe bereik je de gewenste look & feel, welke elementen zorgen voor balans op een pagina en waarom lukt het nu niet om een eigen identiteit mee te geven aan je online magazine? Deze vormgevingstips komen dan goed van pas.


Stap 1: Bepaal welke uitstraling je je e-zine wilt geven

Welke stijl wil je je e-zine meegeven? En nog belangrijker: voor wie maak je het? Heb je daar goed over nagedacht? Bedenk dat kleuren heel bepalend zijn voor de uitstraling van je online magazine. Kinderen zijn gek op kleur, magazines voor een zakelijke doelgroep zijn meer gebaat bij rust. Een e-zine in slechts 1 kleur, omdat de huisstijl dat voorschrijft, kan best saai ogen. Gebruik in dat geval bijvoorbeeld een complementaire kleur of een percentage van de huisstijlkleur als tweede kleur. Wil je een statement maken, gebruik dan alleen zwart/wit of alleen zwart-witfoto’s. Je kunt een moodboard maken met beelden en vormgevingselementen (logo’s, letterype, kleuren) uit de organisatie. Zo heb je altijd iets zichtbaars om op terug te vallen als je het even niet meer weet, of als je een inspirerend aanknopingspunt nodig hebt.

Kijk ook naar mooie magazines die je zelf ontvangt. Of ga eens een middagje ‘magazineshoppen’. Wat vind je goed en wat juist niet? Welke elementen zorgen voor samenhang?


Stap 2: Begin met een slimme basis

Als de basis goed is, dan ben je al een heel eind op weg met je e-zine. Dat begint met de geschikte huisstijlkleuren zoeken en de juiste lettertypes paraat hebben. Maar de echte basis voor je online magazine is een plank: het overzicht van welk onderdeel uit het magazine op welke pagina komt. Maak het jezelf daarbij niet te moeilijk. Rubrieken komen altijd op dezelfde pagina en een longread plaats je ongeveer in het midden om de balans te houden. Maar durf de lezer ook te verrassen. In plaats van een voorwoord op de tweede pagina, kun je iemand ook het laatste woord geven.


Stap 3: Wees zuinig met lettertypes en kleur-elementen

Het vormgeven van de pagina’s kan beginnen als je alle content verzameld heb. Het is namelijk niet wenselijk om op het laatste moment nog een fotootje toe te voegen. Vaak verstoor je daarmee de balans op een pagina, wat niet prettig is voor de lezer. Iets anders wat belangrijk is, is het slimme gebruik van lettertypes en kleurelementen. Overdaad schaadt in de meeste gevallen. Dus heb je een schreefletter en schreefloze letter als basis, varieer dan in grootte en dikte, in plaats van in aantallen lettertypes. En met kleur kun je ook variëren in gradaties van dezelfde kleur. Kaders maak je dan bijvoorbeeld met een percentage van de huisstijlkleur(en).


Stap 4: Balans houden op een pagina

Wil je dat een ‘lezer’ het filmpje op pagina 5 bekijkt, zet dan dat filmpje echt centraal. Leid niet af met grote afbeeldingen en lappen tekst. Een korte beschrijving bij het filmpje is voldoende. Heb je juist meerdere dingen over een product of onderwerp te vertellen, werk dan met blokken of met pop-ups.

Lezers zijn tegenwooridg gewend om informatie in ‘hapklare brokjes’ voorgeschoteld te krijgen. Krijgt hij een pagina met een lange lap tekst, dan kan dat afschrikken. Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit een lang artikel mag plaatsen. Voor de balans in je online magazine is dat juist wel wenselijk. Maar probeer zo’n longread aantrekkelijk vorm te geven door tekst in brokjes (chunks) op te delen. Of werk met prikkelende en gekleurde tussenkopjes, bijpassende beelden, lijstjes met informatie en aansprekende quotes.


Stap 5: Eenheid in beeldmateriaal

Soms krijg je van verschillende kanten materiaal aangeleverd voor je e-zine. Goede en slechte foto’s kun je dan eenzelfde stijl meegeven door ze allemaal zwart-wit te maken, of door een filter te kiezen. Ook als je ze allemaal vierkant of juist rechthoekig snijdt, komt er meer eenheid in je pagina’s. Het is ook mogelijk om een vorm-element toe te voegen aan je pagina of aan de foto. Op die manier grijp je weer terug op de herkenbare huisstijl.


Stap 6: De cover moet knallen

De cover is het visitekaartje van je e-zine. Daar moet je dus werk van maken. Dat betekent overigens niet dat je alle toeters en bellen uit de kast moet halen. Besteed er voldoende aandacht aan, maar maak iets wat past bij de inhoud van je online magazine. Dé ingrediënten voor een goede cover zijn: een grote, kwalitatief goede en veelzeggende foto en prikkelende ankeilers (teasers). Een voor de doelgroep aansprekend persoon is ook een slimme keuze. Vaak beginnen mensen met de cover, maar het is verstandiger deze op het laatst te maken als je precies weet wat het magazine wel en niet heeft gehaald.


Stap 7: De finishing touch

Zijn alle pagina’s van je e-zine naar je zin? Blader dan aan het einde nog even alle pagina’s door. Zit er balans in? Zie je geen gekke dingen? Vraag ook een collega er nog een blik op te werpen. Mist er nog iets? Pas indien nodig nog het een en ander aan.


Stap 8: Vergeet de mobiele versie niet

Als alles klaar is, check dan nog even of het magazine er ook op een smartphone goed uitziet. Soms zijn teksten niet goed zichtbaar of vallen foto’s weg. De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om mail te openen. Verstuur je een nieuwsbrief met een link naar je e-zine, dan opent de lezer ook daar het magazine. Als een pagina dan niet goed leesbaar is, ben je je lezer kwijt.

Alles gecheckt, dan kun je publiceren!

Zeker weten dat je e-zine de aandacht krijgt die het verdient? Lees dan ook deze tips om je e-zine beter onder de aandacht te krijgen.

Voorbeelden die mogen worden?​