STRATEGIE
voor content en
content marketing

Sla een brug tussen je organisatie en publiek

el laden

CONTENT ALS DIGITALE BRANDSTOF

Heb je moeite klanten te bereiken en vast te houden? Scoren je huidige marketinginspanningen minder goed? Blijven vacatures te lang openstaan omdat de juiste mensen niet solliciteren? Om je bedrijf te laten groeien heb je leads, omzet en goede mensen nodig. 

Wij zijn ervan overtuigd dat je verder komt met content als digitale brandstof. Niet alleen om klanten binnen te halen, maar ook bij het vinden van de juiste sollicitanten. Met een krachtig verhaal dat er uitspringt spreek je je juiste mensen aan. Wij bedenken en maken content die opvalt en resultaat oplevert.

rode-button-start

DE BESTE START IS EEN GOEDe strategie

Je wilt aan de slag met content marketing. Maar waar begin je? Voor een vliegende start heb je doelstellingen en een strategie nodig. Want niet content, maar strategie is de sleutel tot succes. Dus die zetten we eerst op papier. Wat wil je bereiken? Wanneer is het een succes? Hoe wil je naar dat succes toewerken?

Met je strategie en doelstellingen in de hand bepalen we wat de juiste content is en bedenken we een passende vormgeving. Wij zetten de ontvanger van je content altijd op een voetstuk. Door te denken vanuit de lezer of kijker, maak je relevante content. Informatie of entertainment die boeit, bindt en beklijft.

wie is je klant

Wie is je klant en waar heeft hij behoefte aan?

Content marketing levert meer succes op als je begint met een heldere strategie. Laat zien hoe content marketing bijdraagt aan de missie, visie en doelstellingen van je organisatie, afdeling of product. Een scherpe strategie maakt in de creatiefase ook sneller duidelijk welke content wel en niet relevant is. Het verhoogt dus de effectiviteit van al je vervolgstappen.

Een content strategie start bij de vraag wie je klant is en aan welke content hij behoefte heeft. Daarna stel je KPI’s vast, bepaal je hoe je de productie van je content organiseert, wat je maakt en meet, hoe vaak je evalueert en met welk budget je werkt. Het is een ‘handboek’ waar iedereen die werkt aan de content marketing-activiteiten op kan terugvallen.

Wil je samen met ons een goede strategie neerzetten, dan laten we je niet zwemmen. We helpen je stap voor stap je doel te realiseren en uit te werken. Met de IK, JIJ, WIJ methode werken we van binnen naar buiten. Van je productpropositie naar de diepste wens van je publiek. We leggen daarbij de focus op digitale kanalen, simpelweg omdat je publiek voornamelijk online is.

het begint met meten

Laat zien dat je waardevol bent voor een klant

Met content marketing beantwoord je vragen van een klant en help je hem knelpunten op te lossen. Niet door te vertellen hoe goed je product of dienst is, maar door te laten zien dat je waardevol voor je klant bent. Indirect geef je zo aan dat jij de juiste partij bent om zijn probleem op te lossen.

De content strategie is je leidraad voor content marketing. Via een plan van aanpak kijk je nu naar communicatiemiddelen en kanalen. Bijvoorbeeld je website, Facebook of een digitale publicatie. Voor de uitwerking is het handig met een content kalender te werken. Daarin staat overzichtelijk wat de onderwerpen zijn die aan bod komen, welke invalshoeken je kiest en via welke kanalen je je publiek benadert.

werk-rode button

KLANT WORDEN BIJ TEXTART.

KLANT WORDEN BIJ TEXTART. HOE GAAN WE TE WERK?​

Stap 1: Oriëntatie

Samen kijken we naar jullie huidige communicatiemiddelen en -kanalen en je (digitale) wensen en doelstellingen.

Stap 2: Analyse

De informatie uit het eerste gesprek combineren we met een analyse van jullie online zichtbaarheid. Zo maken we een grondige analyse van de huidige situatie en groeikansen voor je organisatie.

Stap 3: Concreet advies

We bespreken samen hoe je met content je organisatie kunt laten groeien. Je krijgt een concreet advies, toegespitst op jullie bedrijfssituatie.

Stap 4: Voorstel voor samenwerking

Na ons gesprek ontvang je een helder en modulair opgebouwd voorstel. We laten zien welke strategie we willen volgen, wat jullie investering is en aan welke tijdlijnen wij denken.

Stap 5: Start samenwerking

We gaan van start met een samenwerking die resultaat oplevert: je bereikt klanten echt en houdt ze langer vast, je marketinginspanningen leveren meer op en je komt gemakkelijker in contact met de juiste sollicitanten. 

MEER WETEN OVER een goede content strategie?

SUCCESVOLLE CASES

Personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen. Daar hoort een gezamenlijk personeelsblad bij. Samen met Annelies Kruse ontwikkelde team TextArt SAM&. In SAM& staan teamspirit, kernwaarden en verbinding voorop. Daarnaast is er een duidelijk focus op de mensen die bij HLT werken. Dat komt terug in de onderwerpkeuze, invalshoek en fotografie. 

Ruim 3/4 van alle medewerkers las de eerste SAM&. De gemiddelde leestijd was 6,5 minuut, het aantal bezochte pagina’s was 9. 

 

Magazine studiereis New York

Jong Leren is een schoolbestuur van zo’n 30 basisscholen in Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer. De schooldirecteuren en het college van bestuur gaan om de paar jaar op studiereis. Eind vorig jaar bezochten ze een aantal community schools en een congres in New York. Team TextArt maakte voor de ‘achterblijvers’ een inspiratiemagazine met voorbeelden en tips.

In de eerste weken zijn in totaal 1.551 pagina’s gelezen, met een gemiddelde leestijd van 5,03 minuten. Dat is zo’n 20% meer dan de gemiddelde leestijd van online magazines.

Posts Vetclass op Facebook

Op vetclass, het online nascholingsplatform voor dierenartsen van Boehringer Ingelheim, staan nu zo’n 50 webinars online. Onderwerpen zijn onder andere: Asymptomatische hartaandoeningen bij honden, diabetes, BVD vaccinatie, Immunologie en pijn bij paarden.

Gemiddeld twee keer per week posten we interessante links naar de webinars. Soms in de vorm van een quiz of interessant weetje, vaak als tip of een vraag en antwoord. Met de meeste berichten bereiken we 50 – 60% van de volgers.

Zakboekje varkens

Boehringer Ingelheim geeft al jaren het Zakboek Varkens uit. Wij maakten al meerdere papieren edities en hebben dit jaar ook een digitaal boekje geïntroduceerd. De online versie is op elk device prettig leesbaar en updaten kan snel en gemakkelijk. 

Na een halfjaar was de eerste papieren oplage van 1.000 exemplaren uitverkocht. De digitale editie haalde in die tijd een paar duizend pageviews met een leestijd van bijna 5 minuten.

Magazine BGT

De afgelopen jaren is, onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een uniforme digitale kaart van Nederland ontwikkeld: de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). In het magazine blikken 11 sleutelfiguren terug op de totstandkoming van de BGT.

Het magazine bestaat uit tientallen quotes, die met name interessant zijn voor vakgenoten. In een week tijd bekeek 40% van de ontvangers 3 of meer pagina’s van het magazine. De gemiddelde leestijd was bijna 9 minuten!

Vetclass magazine

Boehringer Ingelheim vindt nascholing voor dierenartsen belangrijk. Om dit te faciliteren is de website vetclass.nl opgezet. Deze website met webinars bestond 1 jaar.

In het jaarmagazine werd meer dan een derde van alle pagina’s gelezen. Dat leverde ruim 4.100 pageviews op met een gemiddelde leestijd van bijna 4 minuten. Bijna 32% van de lezers opende het magazine een tweede keer. De pagina met het persoonlijke verhaal van een dierarts was de best gelezen pagina.

De Grijper

Europees Massagoed Overslagbedrijf is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen aan de op- en overslag van kolen en ijzererts.

Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken. Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.

Jaarverslag Arkin

Arkin is een grote ggz-instelling in Amsterdam en biedt de meest kwetsbaren in de maatschappij gespecialiseerde ggz-kennis. Stakeholders ontvangen jaarlijks een jaarverslag waarin verantwoording wordt afgelegd over de resultaten.

Het jaarmagazine 2015 werd een digitaal verslag. Hierin blikken de 11 onderdelen van Arkin terug met boeiende verhalen waarin de cliënt centraal staat. Gemiddeld zijn 12 pagina’s van het verslag gelezen, met een leestijd van ruim 13 minuten.

Quotes & Questions

QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De ongeveer 30 consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.

Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.

BEKIJK OOK DE VOORBEELDEN VAN:

TEAM TEXTART WERKT ONDER ANDERE VOOR: