VERHALEN VERRIJKEN JE ONLINE JAARVERSLAG

VERHALEN VERRIJKEN JE ONLINE JAARVERSLAG

Een jaarverslag in verhaalvorm is misschien wel de beste manier om het afgelopen jaar onder de aandacht te brengen bij medewerkers en stakeholders. Mensen smullen van verhalen en daarbij onthouden ze verhalen beter dan informatie.

Hoewel over het nut van een jaarverslag regelmatig wordt getwijfeld, blijft het voorlopig een document dat veel organisaties verplicht moeten maken. Dan kun je er maar beter iets leuks van maken, toch?


Het verhaal achter…

Een mooie manier om de informatie in je verslag kracht bij te zetten is door mensen hun mening te vragen over bepaalde zaken die het afgelopen jaar zijn gepasseerd. Wat vond Piet van de bezuinigingen, waarom mist Mieke haar collega en wat merkt Hans van de nieuwe software? Je kunt hier een mooie mix maken uit alle lagen in de organisatie. Dat zorgt voor meer draagvlak.


Samenwerken is…

Naast de mensen in de organisatie, is het ook goed om te kijken naar de partners waarmee wordt samengewerkt. Dat kan een klant of leverancier zijn, maar ook in de privésfeer. De man van de directrice heeft vast ook een mooi verhaal te vertellen. Wat merken de buurtbewoners van de groei van het bedrijf en wie is verantwoordelijk voor de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen? Zorg voor een verrassende invalshoek. Dan weet je zeker dat er over je verslag gesproken wordt.


Verschillende vormen…

Een verhaal kun je op veel verschillende manieren opschrijven. Natuurlijk kun je een interview als tekst uitwerken. Maar een filmpje, een whatsapp-conversatie, of tweegesprek is misschien wel veel leuker. Of wat dacht je van een keuze-gesprek waarbij je iemand laat kiezen op welke vragen hij wel of geen antwoord geeft. Varieer hiermee. Ook met steeds een andere manier van vormgeven kom je een heel eind.


Verras!

Eigenlijk is verrassen het enige wat je echt moet doen. Even op een andere manier naar een onderwerp kijken. Dat kan door met collega’s te brainstormen, of door met mensen in de organsiatie te praten. Vaak komen er dan heel mooie verhalen naar boven. Zaken waarvan je geen idee had. Je kunt ook een oproep doen om mensen te laten reageren op een stelling, of te vragen naar hun mooiste of juist meest vervelende moment van het afgelopen jaar. Wie weet kom je dan al een heel eind.

Enkele verrassende voorbeelden van online jaarverslagen: