WAAROM EEN ONLINE MAGAZINE VINDBAAR EN MOBILE PROOF MOET ZIJN

WAAROM EEN ONLINE MAGAZINE VINDBAAR EN MOBILE PROOF MOET ZIJN

Hoe vaak zoek jij op je mobiele telefoon iets op? Google heeft het onderzocht en de statistieken zijn zeker interessant. Tijd om even stil te staan bij de online vindbaarheid van je online magazines.

Eerst even wat cijfers. LinkedIn is met 59% mobiele gebruikers het ‘minst mobiele’ sociale netwerk. Facebook en Twitter zitten al boven de 85%, terwijl Instagram en Snapchat zelfs volledig mobiel zijn. Link je dus via social media naar je digitale publicatie, en die content is mobiel niet prettig leesbaar, dan ben je je bezoeker direct kwijt.

Op elk apparaat prettig leesbaar

Een van de voordelen van de software waarmee wij online magazines maken, is dat de publicaties responsive zijn. Dat betekent dat de pagina’s ‘meebewegen’ met het beeldscherm waarop je ze bekijkt. De content is op elk apparaat prettig leesbaar. Op een mobiel scherm, vaak een klein verticaal scherm’, wil je dat het magazine net zo mooi oogt en prettig leest als op een beeldscherm van een laptop.

Relevante content, beantwoord veelgestelde vragen

Ongeacht het scherm, bezoekers zijn altijd op zoek naar relevante content, tekst beeld en steeds vaker video. Daarom is het zo belangrijk dat de informatie in je magazine aansluit bij de wens van bezoekers. Lukt dat niet lukt, maak dan een goede verwijzing naar de plek waar die content wel te vinden is. Naar de website van je organisatie bijvoorbeeld.

Benut je sociale kanalen

Steeds vaker openen mensen mail via hun mobiele telefoon. Ook sociale kanalen checken doen ze op hun smartphone. Mobiele optimalisatie is ook daarom een must. Want als jij in je tweets en berichten linkt naar je magazine, dan moet het doorklikken zo smooth mogelijk gaan. Andersom kan natuurlijk ook. Onder ieder item in je online magazine kun je knoppen plaatsen waarmee je de direct deelt via sociale media op de smartphone.

Vindbaar zijn en beter scoren

Met een goed vindbaar online magazine bouw je bereik op bij je doelgroep. Of trek je nieuwe bezoekers naar je website trekken. Wil je bezoekers volgen, gebruik dan de UTM code of Remarketing code. Natuurlijk kun je via Google Analytics ook alle gegevens bekijken zoals je dat gewend bent van je website. Zo heb je altijd voldoende input voor uitgebreide bezoekersstatistieken. Meten is dus niet alleen weten, maar ook nog beter scoren!

Wel of niet vindbaar in Google: …

Soms wil je niet dat je magazine opduikt in de zoekresultaten van Google. Sommige bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor hun personeelsblad niet door Google te laten indexeren. Omdat ze de informatie niet met iedereen willen delen. Ook dat is mogelijk! Toch zijn er ook redenen om dit juist wel te doen.

Altijd en overal bereikbaar

Nog niet zo heel lang geleden was het voordeel van print media dat je het altijd en overal mee naar toe kon nemen. Dat argument is met de ruime databundels van tegenwoordig volledig verdwenen. Inmiddels zijn de mensen die een papieren blad lezen de uitzondering in de trein. Is je magazine mobiel goed bereikbaar, dan zorgt je ervoor dat iedereen die jouw content wil lezen dat ook altijd kan doen. Als je op de bus wacht bijvoorbeeld of als je vriend(in) tv kijkt. Maar ook al die keren dat je je tijdlijn in Facebook of Instagram bekijkt.