WAT MAAKT EEN ONLINE MAGAZINE LEUK OM TE LEZEN?

WAT MAAKT EEN ONLINE MAGAZINE LEUK OM TE LEZEN?

Sommige mensen zien een bladerbare pdf als online magazine. Maar heb je weleens geprobeerd een bladerbare pdf op je tablet of smarthone te openen? Dat lukt niet altijd.

En de leesbaarheid van het document laat in veel gevallen ook te wensen over op mobiele devices. Een responsive online magazine is hét alternatief.

In een responsive online magazine schikt het beeld zich naar het formaat van het beeldscherm. Ook de tekst past zich daarbij aan. Dat zorgt voor optimaal leesgemak. Zo ziet het magazine er op een desktopcomputer anders uit dan op een tablet of smartphone, maar je boodschap blijft altijd overeind. In en uitzoomen is verleden tijd. 


Keuzevrijheid voor bezoeker

In een online magazine kiest de lezer zelf wat hij wil lezen en wat niet. Vaak bestaat een online magazine uit lagen, waarbij de lezer per pagina een aantal opties heeft om verder te scrollen of te klikken. Is de lezer op zoek naar verdieping, dan is scrollen of een button aanklikken de manier om meer te weten te komen over een onderwerp.  Pagina’s die niet interessant zijn, sla je gewoon over. Een online magazine biedt dus volop keuzevrijheid.


Digitale junks bereik je met chunks

In een online magazine deel je lappen tekst (longreads) op in logische ‘chunks’. Met deze kleine stukjes tekst wek je de interesse van de lezer. Bovendien zijn deze brokjes goed te overzien, waardoor je de lezer langer vasthoudt. Plaats wel boven elke chunk een prikkelend kopje. Het helpt de digitale lezer bij het scannen van de pagina.


Plaatjes kijken

Met (bewegend) beeld maak je de pagina’s van je online magazine extra aantrekkelijk. Je brein verwerkt beelden sneller dan tekst. In een tijd waarin ‘plaatjes kijken’ (bijvoorbeeld via Pinterest) een favoriet tijdverdrijf is, neemt het belang van beeld toe. Dat kunnen foto’s zijn, maar ook infographics, slideshows en video’s. Illustraties doen het digitaal ook altijd goed.


Share met flair

Vaak staan bij elk artikel of elke pagina een aantal ‘social share buttons’. Deze linken je door naar bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Dit maakt een online magazine interactief; je kunt artikelen die je interessant vindt direct delen. Dat maakt een online magazine extra leuk om te lezen.

Artikelen van een afzender waarvan vaak iets wordt gedeeld, verschijnen vaker op de ‘timeline’ van vrienden dan artikelen van afzenders die nauwelijks gedeelde artikelen versturen. Kortom maak artikelen die gemakkelijk te delen zijn, want dat zorgt ervoor dat meer mensen je magazine lezen.