WAT WILLEN MIJN KLANTEN? METEN IS WETEN BIJ EEN ONLINE MAGAZINE

WAT WILLEN MIJN KLANTEN? METEN IS WETEN BIJ EEN ONLINE MAGAZINE

Een groot voordeel van online magazines is de meetbaarheid. Vooral als het magazine gekoppeld wordt aan Google Analytics (GA). Je kunt daar veel meer mee dan simpelweg turven hoeveel bezoekers je magazine openen. Maar wat dan precies en wat kun je met die informatie?

Bedenk vooraf: meten is weten. Maar meet je teveel, dan verdrink je in de gegevens en zegt het je niets meer. Het is dus belangrijk om keuzes te maken als het gaat om rapportagemogelijkheden voor een online magazine. Als je al een website hebt die gekoppeld is aan GA, dan weet je al over welke basisgegevens je voor een online magazine kunt beschikken.

  • Het aantal bezoekers dat één keer of meerdere keren je magazine opende.
  • De hoeveelheid pagina’s die bekeken is.
  • Het aantal bounces, de bezoekers die slechts 1 pagina bekeken en niet hebben doorgeklikt.
  • De gemiddelde sessieduur, de tijd die bezoekers aan je magazine hebben besteed.


Wat wil je weten? Welke informatie is belangrijk?

Het meest interessant is de gedragsstroom. Daarin zie je via welke pagina de bezoeker binnenkomt en welk pad hij of zij aflegt binnen je magazine. Gaat iedereen lineair van pagina 1 naar pagina 10 of worden bepaalde pagina’s vaker of juist niet bekeken? Ook zie je hoe lang bezoekers op een specifieke pagina doorbrengen en op welke pagina de meeste bezoekers afhaken.


Mobile first

Een steeds groter percentage mensen opent zijn mail op de mobiele telefoon. Als je magazine niet leesbaar is op mobiel, dan haakt de bezoeker af. Ook het percentage bezoekers dat je magazine op een mobiel apparaat opent is terug te vinden in GA. Sterker nog, je kunt zelfs zien met welke telefoon (of tablet) ze je magazine bekijken. Ook interessant om te weten: bekijken mobiele bezoekers mijn magazine langer, of juist korter dan bezoekers met een desk- of laptop?


Wat kun je met deze cijfers?

Wil je weten wat je bezoeker bezighoudt en welke onderwerpen interessant zijn, dan kun je dat prima analyseren met deze cijfers. Zie je dat een bepaald onderwerp veel bezoekers trekt, dan is dat een goede reden om hier in een volgende editie opnieuw of meer aandacht aan te besteden. Zie je dat een rubriek keer op keer nauwelijks gelezen wordt, dan is het tijd voor een nieuwe.


Collega’s overtuigen

Collega’s die (te) lange artikelen schrijven kun je misschien met cijfers overtuigen sneller tot de kern te komen. Stel, je hebt een artikel waar de lezer 3 minuten over doet. Als blijkt dat een bezoeker gemiddeld 1 minuut op de pagina met dit artikel doorbrengt, dan wordt tweederde van het artikel niet gelezen. Om ervoor te zorgen dat alle informatie toch landt bij de bezoekers, moet je het artikel misschien in stukjes opknippen. Of een deel van de informatie samenvatten in een infographic.


Boodschap anders verpakken

Misschien merk je dat topdown informatie nauwelijks gelezen wordt. Dit hoeft niet te betekenen dat je een onderwerp over beleid moet mijden. De GA-analyse is dan goede input voor een discussie over het anders verpakken van die belangrijke beleidsmatige boodschap. Zodat hij wel overkomt. Probeer het eens met een interview of videoreportage.


Kosten terugverdienen

Wil je inkomsten genereren met je magazine door gesponsorde artikelen te plaatsen? Adverteerders willen natuurlijk graag weten hoeveel tijd bezoekers doorbrengen in je magazine en wat ze precies doen. Ook de demografische gegevens zijn soms belangrijk. In GA kun je onder andere leeftijd, geslacht en de locatie in kaart brengen. Door vooraf bepaalde marktsegmenten te definiëren, kun je aantonen dat voor adverteerders belangrijke doelgroepen je magazine lezen. Als je het slim aanpakt, verdien je zo misschien een deel van de kosten terug die je investeert in het magazine.