Zo krijg je wel draagvlak voor content marketing

Meer dan 7 manieren om ‘je baas’ te overtuigen

Zo krijg je draagvlak voor content marketing

“Content marketing is the only marketing left”, zegt content marketing goeroe Seth Godin. Maar met die uitspraak overtuig je je baas waarschijnlijk niet. Want een van de grootste uitdagingen op het gebied van content marketing is het realiseren van commitment van het management. Het staat zelfs in de top 4. Om draagvlak te creëren moet je dus meer uit de kast halen. We helpen je een handje.

Bij wie moet je zijn?

Bij 1 op de 3 bedrijven is er geen budget voor content marketing. Je staat er dus niet alleen. Weet bij wie je moet zijn om dit budget los te peuteren. Maar vraag ook aan vakgenoten hoe zij het voor elkaar hebben gekregen om content marketing op de kaart te zetten.

Een lesje content marketing

Jij hebt je ingelezen, kent de cases, ziet de noodzaak. Nu is het jouw beurt om die wijsheden over te brengen in een spetterende presentatie waar de beslissers nog lang over zullen napraten. Vertel wat je weet, wat je ziet en wat je wilt bereiken. Bespreek je doelen, wensen en dromen. Het is de eerste stap naar draagvlak voor content marketing die de organisatie veel gaat opleveren.

Laat zien waar je klanten online uithangen

Kennis is macht. Weet jij precies waar jullie potentiële klanten uithangen? Breng deze waardevolle informatie in kaart en laat zien dat je je publiek kent. Als jij kunt aantonen dat je precies weet hoe, waar en met welke content je ze kunt bereiken, dan sta je 1-0 voor.

Zien is geloven: Voorbeelden van succesvolle cases

In het verlengde van het lesje content marketing, laat je zien wat wel en niet werkt. Verzamel de mooie voorbeelden en succesvolle cases. Zorg wel dat ze zo goed mogelijk passen bij je organisatie. Sluiten de voorbeelden niet helemaal aan, leg dan uit wat jij anders zou doen. Vergeet niet ook een case te laten zien die totaal afwijkt van wat je baas kent en verwacht. Verras en inspireer!

Be the first

Met content marketing gaan jullie je onderscheiden van de concurrentie. Wees de eerste in je vakgebied die op deze manier de klant om je vinger zal winden. Daar zijn beslissers gevoelig voor.

Doen je concurrenten al aan content marketing, gebruik dat in verhaal. Laat zien hoe vaak zij content delen, zoek het aantal volgers op en kijk hoe ze scoren op belangrijke zoektermen. Informatie over concurrenten die een stapje verder zijn, zal bij je baas een urgentiegevoel opwekken. Zo staat content marketing binnen no time op de agenda. En jij gaat het natuurlijk veel professioneler aanpakken dan de concurrentie.

Wek geen valse verwachtingen

Content maak je vanuit drie perspectieven: ik, jij en wij. Bij ‘ik’ heb je het over je producten en diensten. Bij ‘jij’ en ‘wij’ staat de beleefwereld van de klant centraal. Content marketing is dus lang niet altijd gekoppeld aan sales. Maak dat direct duidelijk, zodat je geen valse verwachtingen wekt. Vertel dat je content ook kunt inzetten zonder dat je er direct iets voor terug verwacht. Dat ‘helpen’ kan op vele manieren. Bijvoorbeeld een oplossing voor een probleem bedenken, veelgestelde vragen beantwoorden of ergernissen wegnemen.

De content is er al

Zorg voor een kick-start en verzamel alle content die al aanwezig is in de organisatie. Maak een lijst met blogs, video’s, interviews en andere zaken waarvan jij denkt dat het moeiteloos inzetbaar zijn als content marketing. Zo kun je snel een goede start maken. Zonder veel budget en externe hulp. Hoe langer de lijst, hoe eerder je baas overstag zal gaan. Want dingen die budget neutraal gedaan kunnen worden zijn altijd interessanter dan zaken die geld kosten.

Laat ze meedenken

Betrokkenheid en draagvlak ontstaan vaak als je mensen onderdeel van je plan maakt. Geef voorbeelden van cases en laat de managers meteen zelf meedenken over wat voor content bij jullie past. Waar jullie publiek behoefte aan heeft. Zo gaat het onderwerp leven. Dit geldt natuurlijk ook als je van directe collega’s medewerking verwacht.

Interne content marketing

Wil je dat jouw verhaal echt blijft hangen? Bedenk dan voor welke content je baas warmloopt. Met welke vorm van content kun je zijn of haar werk gemakkelijker maken? Of bedenk iets waarmee de organisatie geld bespaart. Zo bewijs je dat content marketing werkt, nog voordat je een verhaal hoeft af te steken.

Deel data

Voor het management zijn spreadsheets met cijfers en analyses belangrijk. Onderbouw je verhaal daarom met data. Start vandaag nog met het verzamelen ervan. Laat zien dat content marketing een perfect instrument is om trends te signaleren en gedrag van klanten te volgen. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt, zodat je ze gerust kunt stellen als de AVG ter sprake komt.

Stel een test of proef voor

Lukt het niet het management direct te overtuigen? Stel dan een testperiode van bijvoorbeeld een halfjaar voor. Zorg wel vooraf voor duidelijke en realistische doelstellingen. En maak ook afspraken over voortzetting van de proef. Met een goede nul-meting en periodieke controle van je KPI’s zorg je ervoor dat content ‘doet’ wat jij ervan verwacht.

Heb je draagvlak? Verlies dit niet uit het oog

Is het je gelukt de handen op elkaar te krijgen voor een content marketing budget? Begin dan slim met een pilot. Maak met een paar externe deskundigen een goede start-campagne. Hierdoor belast je de interne organisatie (nog) niet en zet je meteen de juiste toon. Werk aan een campagne die zo overtuigend is dat de directie niet meer om jou en content marketing heen kan.